Идва ли краят на явлението "деца раждат деца"?

Депутатите се заеха със законови промени, спиращи порочния кръг

Депутатите се заеха с четири проекта на Закона за семейните помощи за деца - на „Атака", на Министерския съвет (МС), на БДЦ и един проект на патриотите.

От „Атака" предлагат семейните помощи да се отпускат само на навършилите пълнолетие лица, като с това законопроектът цели да ограничи явлението „деца раждат деца", както и да се препятства достъпът на определени групи от обществото до семейни помощи с цел финансово и икономическо облагодетелстване от системата за социално подпомагане.

„Деца раждат деца и това се приема за нормално от Агенцията за закрила на детето“, изтъкна лидерът на „Атака“ Волен Сидеров. Според него това се е превърнало в бизнес. „Трябва да сложим край на тази порочна практика", категоричен е националистът.

„12-годишни деца не може да са отговорни родители. Приемайки и нерешавайки този проблем, държавата не помага за интеграцията на малцинствата", е мнението на Сидеров.

„Чрез намаляването на броя на непълнолетните родители ще се подпомогне интеграцията на маргинализираните общности, ще се намали броят на ражданията в многочленни семейства без образование и доходи, които не могат да осигурят потребностите на своите деца и ще се подобри качеството на живот на тези семейства. Ще се подобри и демографската картина в страната", мотивират се националистите.

От БДЦ предлагат всяко българско дете да получава детски добавки, независимо от дохода на родителите, да се насърчава отговорното родителство, както и да се стимулира раждаемостта с възприемането на двудетен и тридетен модел като средство за ограничаване на негативните демографски тенденции в страната. Във връзка с това вносителите предлагат в чл. 7 от Закона за семейните помощи за деца да се премахне подоходният критерий, определен в разпоредбата на чл. 4 от същия закон.

Второто предложение на вносителя е в същата разпоредба да се регламентира по-висок размер на помощта за второ и за трето дете в семейството. С параграф 3 се предлага законът да влезе в сила от 1 януари 2015 година.

С предложените от МС промени се цели подобряване на ефективността и целенасочеността на семейната подкрепа чрез въвеждане на мерки за насърчаване на отговорното родителство, въвеждане на по-висок интензитет на подпомагане до трето дете и постигане на по-голяма социална справедливост при предоставяне на семейни помощи, пише в мотивите на проекта.

Новите моменти в законопроекта се определят в следните основни направления: предлага се дефиниция на понятието „семейни помощи" като „средства в пари и/или в натура, които подпомагат отглеждането на децата в семейна среда от родителите или от лицата, полагащи грижи за тях" и се въвежда употребата на понятието „помощи в натура", вместо въведеното през 2006 г. понятие „социални инвестиции".

Семейните помощи се систематизират, като се определят на еднократни и месечни, както и на помощи, които се предоставят в пари и/или в натура. Разширяват се основанията за предоставяне на помощите в натура, като към сега съществуващите - неполагане на грижи за детето и неизползване на помощите по предназначение, се добавя неоказване на съдействие при прилагане на мерки за закрила по смисъла на Закона за закрила на детето и всички случаи на получаване на помощи от непълнолетни майки.

Регламентира се задължително предприемане на мерки за закрила в семейна среда спрямо непълнолетни бременни и майки, които се разглеждат като деца в риск. Разширяват се условията за отпускане на семейни помощи чрез въвеждане на изисквания детето да не е настанено за отглеждане извън семейството, както и правоимащите лица и децата да живеят постоянно в страната.

Въвежда се еднократна помощ при извършване на осиновяване в страната, без доходен тест, и с размер не по-голям от размера на помощта при раждане на първо дете. Предлага се еднократните помощи при раждане на първо, второ и трето дете да са с по-висок размер от помощта за четвърто и следващо дете.

Определя се и общ размер на месечната помощ за отглеждане на дете до завършване на средно образование за семейството, в зависимост от броя на децата, за които се получава. Предлага се въвеждането на разширена дефиниция за „семейство", въвежда се и определение за „семейство с един родител, който отглежда сам децата си". Предлага се прекратяване на месечната помощ за отглеждане на дете до завършване на средно образование във всички случаи, в които детето, за което тя се получава, стане родител.

Законопроектът на ПФ цели подобряване на условията и реда за предоставяне на семейни помощи с оглед осигуряване на по-добра и целенасочена подкрепа за децата в семейна среда, съгласно принципите, заложени в Конвенцията на ООН за правата на детето и Закона за закрила на детето.

В основния фокус на предложените в законопроекта мерки е стремежът към предотвратяване на феномена „деца раждат деца" и насърчаването на отговорното родителство.

Предвижда се спрямо непълнолетни бременни жени или майки, да се прилагат мерки за закрила в семейна среда, съгласно разпоредбите на чл. 23 от Закона за закрила на детето.