„Еколози“ рекетирали пътната агенция за отсечки

Най-доброто от печата

04-06-2015, 07:28

Автор:

Bulgariautre

Всичко от Автора

Екоорганизация „Коалиция за устойчиво развитие“ обжалва решението на МОСВ за пропуснатата връзка между "Марица" и "Тракия"

- Г-н Лазаров, възможно ли е поне някога последният километър преди ГКПП-Кулата да се разшири до размерите на магистрала „Струма“, така че да не се образуват тапи, когато хората през почивните дни се изнасят към Гърция?

- Няма да се образуват тапи. Между крайната точка на „Струма“ и граничния пункт ще има трилентов път - едната лента ще води от ГКПП-то към магистралата, а две ленти ще водят от „Струма“ към пункта. Т.е. трафикът от двете активни ленти на магистралата, защото аварийната не се използва активно, ще продължи до самия пункт пак в две ленти и няма опасност от образуване на задръствания.
Колите, които излизат от пункта и потеглят по едната лента, за да стигнат до магистрала „Струма“, също няма да се затрудняват, защото това е прав път, който води до разширение. Да не говорим, че няма как от граничния контрол да се изсипва огромно количество превозни средства.

- А какво ще стане, ако митниците имат някакъв проблем с обработването на камионите, както се случва напоследък? Тировете къде ще спират?
- Тировете ще се нареждат от дясната страна на пътя, водещ от магистралата към ГКПП. Точно там стабилизираме един участък и ще се образува нещо като аварийна лента, за да могат да спират камионите.

- Каква е причината да не се проектира магистралата до самия граничен пункт?
- След 2001 г. е взето решение подстъпите към граничните контролно-пропускателни пунктове да се извадят от републиканската пътна мрежа и да се дадат на финансовото министерство, тъй като митниците са към тях. Целта е била със заем от Световната банка да се реконструират тези подстъпи и цялото пространство във връзка с предстоящото ни влизане в ЕС. По-късно обаче заемът е стигнал само за оправяне на последните 3 километра преди ГКПП-Капитан Андреево, където имаме 4-лентов път между крайната точка на магистрала „Марица“ и пункта. Останалите гранични пунктове са останали така.

- И така ли ще си останат и в бъдеще?
- Не. В края на миналата година изпратихме писмо до финансовото министерство с молба да ни прехвърлят тези пътища и те ги прехвърлиха. И когато почнем да правим например магистралата от София до Калотина, тя ще стига до самото ГКПП, без да остава разстояние между нея и пункта.

- Има ли опасност да не успеете до 1 юли да приключите ремонтите по „Тракия“ и „Хемус“?
- Ще успеем там, за където сме обещали. На виадуктите не можем да прекратим ремонтите през лятото, защото се сменят бетонни основи на съоръженията, а това е тежка работа и не може да прекъсне в разгара на сезона.
На 10 юни обаче приключваме дясното платно между 5-и и 10-и километър на „Тракия“, с изключение на един мост, където сме направили байпас. Така че движението ще бъде пуснато по дясното платно. Лявото платно ще започне да се ремонтира след 10 юни и ще е готово на 1 юли. По другите участъци ще приключим половината от работите до 1 юли и ще продължим след 1 септември.
Там, където работата е приключена, пътят вече няма нищо общо с досегашния, настилката е идеално равна. Може би трябва да помолим КАТ да постави повече камери, защото тези участъци предразполагат към по-високи скорости, а безопасното шофиране е най-важно.

- Сигурен ли сте, че е идеално равно? Лабораторията ви минавала ли е, защото тя май много често взе да открива неравности по току-що положен асфалт?
- Наскоро издадох заповед всички обекти да се проверяват още преди износващият пласт асфалт да се положи. Защото сега нормативната уредба изисква проверката да се прави едва когато пътят е напълно готов. Така че съм сигурен.

- Защо по новите участъци напоследък толкова често се откриват нередности и се налага нов асфалт да се реже и поставя отново? Като например на магистрала „Марица“.
- Причините са тривиални и се случват на всеки обект. Все пак от цяла отсечка на магистрала, дълга 34 километра, неравности се откриха върху около стотина метра. Причината е чисто технологична и неравността е отстранена за няколко часа.

- А защо хлътна част от магистрала „Струма“?
- Там строителят откри леко свлачище, срещу което е предприел т.нар. меки мерки. Така проблемът бе решен, но при последните големи дъждове свлачището просто се е преместило леко. И бяха предприети по-тежки мерки чрез набиване на бетонни пилоти. Всичко това фирмата направи за своя сметка, защото пътят е в гаранция. Така че хлътването не е плод на лош проект или например на ниските цени в офертите.
Вчера бях на заседание на комитета за наблюдение по оперативна програма „Транспорт“, на който експертите на Европейската инвестиционна банка препоръчаха да приемем правилата за търгове на ФИДИК - международната федерация на инженерите консултанти. Според тях при избора на изпълнител той има право на доплащане при недостатъци на проекта. Така е направен навремето нулевият лот на „Струма“, при който изборът не е бил по най-ниска цена. И какво се оказва - от 18 млн. лв. по договор в крайна сметка на строителя са платени 96 млн. лв.

- Какво ще правим с километричните табели на магистрала „Струма“, които са много объркващи? Някъде около Дупница пише, че до София остават над 300 километра, а като стигне човек до „Люлин“, те изведнъж се оказват 18, което може да обърка всеки чужденец.
- Мен също ме дразни, но навремето е прието, че магистрала „Струма“ започва от Видин, а не от София. При това километрите са определени по карта, а действителността се оказва малко по-различна. Наскоро предложихме нова референтна система за определяне на километрите на експертен съвет и този проблем ще се реши. Номерирането на километрите ще почне от Околовръстното на София и ще свършва при Кулата. Без да се прави разлика дали си на „Люлин“, или на „Струма“, защото за потребителя това няма значение.

- Какво стана с връзката, която трябваше да се изгради между магистрала „Марица“ и „Тракия“, която навремето е била пропусната в проектите? Ще стане ли тя готова, когато наесен „Марица“ бъде довършена?
- В момента видни „еколози“ обжалват връзката, която се опитваме да направим при пловдивското село Плодовитово. На същото място има пътна връзка, свързваща онези, които идват от „Марица“ и искат да пътуват в посока Бургас. Навремето е пропуснато да се направи и връзка с обратната посока на движение. Екоминистерството реши, че няма нужда от ОВОС по простата причина, че ние си имаме пътна връзка и само изграждаме до нея ново платно. Екологичната организация „Коалиция за устойчиво развитие“ на Дончо Иванов обаче обжалва решението на МОСВ с настояване да се прави доклад по ОВОС.

- Това ще забави ли изграждането на връзката?
- Ние смятаме, че все още имаме време и няма да се забави, още повече че работим по останалите процедури. Но ни спъват навсякъде.

- Какви са мотивите на „Коалиция за устойчиво развитие“?
- Не мога да кажа. Но преди време тези господа дойдоха тук и поискаха да им направим дарение от 200 000 лева. След като им отказахме, казаха, че в такъв случай занапред ще обжалват всичките ни решения. Това е същата организация, която наскоро Нова тв изобличи, че извършва екологичен рекет.

- Как върви монтирането на променящите се пътни знаци, за които имаше обществена поръчка наскоро и сключен договор?
- Работим усилено и всеки ден подписвам нареждания за монтиране. Самият монтаж не е толкова труден, най-трудно се оказа съгласуването за захранване с електроенергия с електроразпределителните дружества. На 20 места по пътната мрежа ще има такива табла със знаци, които променят вида си в зависимост от пътната обстановка.

- Ще има ли някакви промени в графика за довършването на нови магистрални отсечки това лято и есен?
- Засега няма. Последната отсечка на „Струма“ преди Кулата ще бъде пусната между 1 и 5 август, зависи от времето. Така ще успеем скоро да освободим пътищата из селата, които бяха много повредени от тировете, защото сме поели ангажимент към населението. Преди това, към 15 юли, пускаме участъка Шумен - Белокопитово и пътния възел на магистрала „Хемус“. Към края на септемви в експолатация ще бъде и последният участък от магистрала „Марица“, като още тази седмица пускаме за движение нови 9 километра от магистралата при Любимец. След това - през октомври, пускаме два много важни обекта - лот 2 на „Струма“ между Дупница и Благоевград и Западната дъга на софийското Околовръстно, както и обходния път на Монтана.

 Дончо Иванов, “Коалиция за устойчиво развитие”:

Искаме да плащат разходите ни

Шефът на управителния съвет на „Коалиция за устойчиво развитие“ Дончо Иванов заяви пред “Труд”, че организацията му не рекетира никого, още по-малко представители на държавната администрация. „Трябва да съм луд, за да искам пари от държавен чиновник“, заяви той. И обясни, че коалицията редовно прави мониторинг на решенията на държавни ведомства, а това са разходи, които самите ведомства трябвало да плащат. „Само че от пътната агенция ни казаха, че ще ни помогнат за мониторинга, ако си изтеглим жалбите. Но нашият мониторинг показва редица нарушения на законодателството, които те правят, за което сме уведомили органите“, каза Иванов.