8 тира с цигари изчезнаха безследно на границата

Заради мистерията обвинения получиха 22-ма митничари, а прокуратурата и МВР издирват още 15 техни колеги

Цели осем камиона, пълни с цигари, са изчезнали по пътя между граничните пунктове Капитан Андреево и Калотина. От тях няма и следа. Това става ясно от разследването на разбития на 29 март тази година канал за внос на нелегални папироси от Турция, когато стана ясно, че през него са минали други 18 тира.

Заради него обвинения получиха 22-ма митничари и гранични полицаи, а прокуратурата и МВР издирват още 15 техни колеги като съпричастни към схемата „вдигната бариера", съобщи „Преса". При нея камионите са влизали от Турция без никаква проверка, като самите митничари са сменяли документите за стоката. Така от цигари са ставали бобини за текстилната промишленост с крайна дестинация Полша. След получаване на информация от Турция се оказа, че само за месец по тази схема са преминали 18 тира с цигари, които не фигурират в системата на митниците.

Според прокуратурата щетите за бюджета са за над 53 млн. лв. Оказва се обаче, че камионите са с осем повече, а тези тирове фантоми, натъпкани с цигари „Президент", са минали през пункта Калотина само по документи. Така на 16 март 2015 г. според митничарите са минали два камиона с ремаркета с номера 33CHM 48 и 33 F7328, които превозвали по документи транзит от Турция стъклени чаши за Франция.Поискана е информация за тях от южната ни съседка. Проверката обаче показала, че камионите с тези номера са влезли през Капитан Андреево, натоварени с цигари. Някъде по пътя към София цигарите стават „чаши", които пак по документи са минали транзит в Сърбия. 

При запитване до западната ни съседка идва отговор, че камиони с тези номера не са влизали въобще на пункта Градина. Разследването показва, че на 19 март пак на Калотина в посока Сърбия са „излезли" от страната още два камиона с номера 33 R66 378 и 33 F7429. Но сърбите ни отговарят, че и тези камиони не са влизали нито със, нито без чаши. Турция ни информира, че въпросните тирове са били пълни с цигари при тях.На същия ден, 19 март 2015 г., други четири тира с папироси, които уж трябвало да преминат транзит през България, въобще не стигат до Калотина. Те изчезват по пътя. Камионите са с номера 34 CAE81, 34CAE82, 34 CAF59 и 34 RA 872. И до момента не са открити. Най-вероятно цигарите са пласирани у нас. 

Разследващите имат данни, че това става след изтичане на информация за готвеното им задържане от Агенция „Митници".Предполага се, че фалшифицирането на документите на граничния пункт Калотина се ръководи от висш началник от митница „Столична", който е организатор на целия канал за нелегален внос на цигари. Същият човек се подготвя за висок пост в свиленградската митница, твърдят осведомени. Срещу въпросния висш митничар в края на 2013 г. е подаден сигнал за корупционни практики до Главната прокуратура и ДАНС от служител на централното митническо управление. Сигналът обаче пропада без последствие. Заповед от митниците блокирала Капитан Андреево. Заповед на директора на Агенция „Митници" Ваньо Танов от 30 април т.г. за тристепенен контрол на всички камиони и стоки по граничните пунктове е довел до блокадата на Капитан Андреево. На 27 и 28 май колоната от чакащи тирове от Турция към България достигна 10 км дължина. Наложи се лично Танов да пристигне на място, за да решава проблема.В заповедта се нарежда тристепенен контрол над всеки ТИР, пристигнал на български граничен пункт. Първо се проверява по документи. Следва проверка по външни фактори, която се извършва от инспектор - всъщност това е физическият контрол над превозното средство, кабината, багажа и целостта на пломбите на товара. Накрая идва контрол по вдигане на стоките в зависимост от резултатите от първите две проверки.Това означава пълна проверка на всички влизащи камиони, което митничарите физически не успели да направят. Затова Ваньо Танов е наредил устно на хората на Капитан Андреево да не я спазват и да проверяват возила само по анализ на риска, твърдят информирани.