Мощна търговска верига с милионен дълг към родни производители

Над 800 000 малки семейни магазинчета фалираха след десанта на мултинационалните търговски фирми

Четвъртата по големина в страната търговска фирма - "Карфур", бави плащанията към българските производители, като досега има неплатени доставки за около 20 млн. лева. За това алармираха вчера от съюз "Произведено в България", пише Класа. Повече от две години продължава този процес, като ограниченията са предимно за родните компании, съобщи Лукан Луканов, председател на "Произведено в България".

В същото време мултинационалните фирми, както и гръцките доставчици на стоки в българските магазини на световноизвестната верига, получават редовно парите си, уточни той. Представителите на родния бизнес се притесняват, че след средата на юни, когато изтича франчайзинговия договор на гръцката компания "Марионопулос", която оперира у нас от името на френската верига, има опасност да обяви фалит и нашите компании "да пият по една студена вода".

На практика търговската верига и сега е изпаднала в несъстоятелност, заради невъзможността да се разплаща с доставчици, смятат представителите на съюза. Според европейското законодателство плащането за доставени стоки и услуги трябва да се прави в 30 дневен срок, припомниха експертите. Притесненията за умишлено водене към фалит се подсилват и от факта, че вече има създадена нова фирма - "Селект Трейд", която обещава да плаща редовно за направените доставки. "Случаят доказва за пореден път, че в България може да се правят схеми", каза още Луканов. Оказва се, че веригата, която е била с най-високи входни такси при влизането си в нашата страна, в момента не третира равно българските производители не само при разплащанията, но освен голяма част от стоките произведени у нас не са изложени в хипермаркетите "Карфур".

В края на миналата година става ясно, че търговските вериги "Пикадили" и "Карфур" се обединяват, като бе оповестено, че е постигнато споразумение за джойнт-венчър, който да наследи мрежите от общо 75 обекта на двата бранда, пояснява изданието.

Над 800 000 малки семейни магазинчета фалираха у нас от навлизането на мултинационалните вериги на българския пазар, каза Кирил Вътев от Асоциацията на месопреработвателите. Според него отдавна пазарът се доминира от хипермаркетите, които държат над 60 на сто от търговията с храни на дребно. В условията на свиващо се потребление обаче се оказва, че се вдигат търговските разходи и се изискват още по-големи отстъпки от производителите.

От съюз "Произведено в България" настояват да има прозрачни и ясни търговски отношения, както и търговските вериги да работят у нас по правилата, по които функционират в страните, от които идват. Настоява се също така да бъдат гласувани промените в Закона за защита на конкуренцията, който решава въпросът със взаимоотношенията между веригите и техните доставчици. Смисълът от закона, който вече е разглеждан няколко пъти в няколко парламента, е равното третиране за всички. Страната ни единствена няма в момента подобна регламентация в общността.