Повече от 30 % от автобусните фирми за международни превози са нелегални

Общество

21-04-2015, 10:21

Снимка:

pixabay.com

Автор:

Bulgariautre.bg

Всичко от Автора

Катастрофите с нерегламентирани превозвачи са доста чести

Над 30% от автобусните фирми, които превозват хора извън страната, са нелегални, твърдят от Националното сдружение на автобусните превозвачи. Според председателя на сдружението Галя Топалова във всяко селище или по-малък град има нелегални фирми за транспорт.

Лицензираните превозвачи алармират от години за проблема с нелегалните превозвачи, заяви за „Фокус” Топалова. По думите й хората си купуват сами билети за такива автобуси, които извършват превози на хора както до Германия и Холандия, така и вътре в страната.

„Все едно, както сте вие и си купувате един микробус и си пускате в интернет обява, че превозвате хора и тръгвате сами с един шофьор на път”, коментира Топалова. Тя добави, че за тази дейност фирмите използват трима шофьори.

Галя Топалова обясни, че не може да се каже количеството на нелегалните товари и превозвани от страна на автобусните превозвачи. По думите й това е информация, която само от Агенция „Митници” могат да кажат. „Става дума за хора, които нямат билети, нямат нищо, които са се качили на буса и се возят”, добави тя.

Според Галя Топалова е необходимо ДАИ и НАП да засилят присъствието си при нелегалните превозвачи, защото те са част от сивата икономика. Тя бе категорична, че за да се промени работата на автобусните превозвачи, трябва да се промени работата на държавата.

По думите й в Сърбия също е имало 2 или 3 катастрофи с нерегламентирани превозвачи, които превозват хора без билети, както и няколко катастрофи с такива превозвачи в България.

Топалова посочи, че най-честите причини за такива катастрофи с нерегламентирани автобусни превозвачи са умората и това, че шофьорите нямат практика. „Те са шофьори- любители, реално те не са професионалисти”, заяви Галя Топалова.

Председателят на Националното сдружение на автобусните превозвачи смята, че всеки може да стане превозвач. Единственото, което трябва да направи, е да си закупи микробус и да си намери пазар за линиите, които предлага, тоест пътници. По думите й именно затова катастрофите с такива превозвачи са доста чести.

Ивайло Константинов, собственик на една от най-големите транспортни фирми, заяви, че нелегалните превозвачи са силно рискови и доста по-скъпи. „Законът е категоричен, че има хиляди възможности за установяване на тези нарушения. Като започнем от контрол на самата граница, където пътуващите често се представят като роднини, но винаги в един разпит би могло да излезе каква е истината.

НАП и Икономическа полиция много лесно могат да установят, че нелегалните превозвачи са безработни, а реализират по 50 пътувания зад граница”, коментира още Константинов.

По думите му две трети от превозите се реализират от нелегални превозвачи, които съсипват бизнеса и подлагат на риск живота и здравето на пътуващите. „Наяве излизат едно от десет такива произшествия. Съвсем логична е опасността, при положение че един шофьор често изминава 40 часа път, без да почива”, каза още той.

„Нашата последна информация касаеше средно дневно, че 80 микробуса и минивана напускат страната с пътници. Това са две трети от превозите от България за Европа. Останахме 3-4 фирми с по-сериозен обем превози. Колегите просто фалираха”, обясни Константинов.