Започна поредна битка за акцизния контрол над "ЛУКойл"

Най-доброто от печата

19-03-2015, 07:51

Автор:

Bulgariautre

Всичко от Автора

Депутатите са раздвоени за спешното монтиране на датчици по тръбите на бургаската рафинерия

Спешен десант в парламента предприе българската петролна и газова асоциация заради предложеното от депутати на Реформаторския блок монтиране на нивомери по тръбопровода на "ЛУКойл България" от Бургас до София. Ръководството на асоциацията вчера организира срещи в парламента, за да убеждава депутатите, че няма смисъл от поставяне на уреди на всяко отклонение от тръбата. Според източници на "Сега" подобни срещи са били проведени с представители на ГЕРБ и ДПС, възможно е асоциацията да е разговаряла и с други парламентарни групи. Липсата на въпросните нивомери стана причина през 2013 г. агенция "Митници" да отнеме лиценза на "ЛУКойл България", но компанията обжалва и спечели спора, а изискването за датчиците бе премахнато от нормативната уредба.

Както "Сега" писа, нефтопроводът на "ЛУКойл" от Бургас до Илиянци е уникален данъчен склад у нас, защото прекосява страната и на практика попада в обхвата на много митнически учреждения. Към този "склад" се числят и 6 петролни бази. Целта на монтирането на допълнителни уреди е количеството гориво да се контролира не само в началото и в края на тръбата, но и на всяко отклонение от нея. От агенция "Митници" твърдят, че получаваните в момента данни при постоянно движение на гориво по тръбата не позволяват ефективен контрол. От газовата асоциация и "ЛУКойл България" обаче настояват, че допълнителните уреди са излишни, а освен това поставянето им би натоварило компанията с 2 млн. лв. допълнителни разходи.

Промените вече предизвикаха политически драми. БСП на първо четене подкрепи текстовете, после се отметна, а представители на Патриотичния фронт хем са за промените, хем ги критикуват. Финансовото министерство не е давало официално становище. ГЕРБ стои (макар и доста пасивно) зад промените, които станаха част от правната уредба за акцизите именно при първия им мандат. Така защитници на затягането на контрола остават най-вече вносителите от Реформаторския блок и агенция "Митници".

"Ще продължа да питам хората, които не искаха да се тегли външен дълг, защо отказват да има засилен контрол. Защо БСП на първо четене подкрепи текстовете, а на второ гледане в комисията - не?", коментира вчера вносителят на промените Мартин Димитров от РБ. В самия Реформаторски блок също няма пълно единодушие, а Димитров призна, че негови колеги се притеснявали, че натежава административното бреме върху частния бизнес. Очаква се днес на заседание на бюджетната комисия депутатите да решат колко дълга отсрочка да получи "ЛУКойл България" при евентуално решение за монтиране на уредите. В сегашния си вариант законопроектът предвижда едномесечен срок, докато от компанията настояват за минимум 5-6 месеца.
СКЪПО
Защо цената на дребно на горивата у нас е най-ниската в ЕС, а на едро - най-високата? Една от причините е, че единствената рафинерия у нас - "ЛУКойл Нефтохим", има нисък рандеман - едва около 63-64%, обясни вчера изпълнителният директор на Българската петролна и газова асоциация Андрей Делчев пред bTV. "От 1 тон суров петрол нашата рафинерия добива около 700 литра средно високоценови продукти - течни горива, а европейските рафинерии добиват 910 - 920 литра", каза той. Освен това рафинерията ни е с капацитет 7.5 млн. тона петрол годишно, а в момента преработва под 6 млн. тона. Делчев посочи, че горивата в съседна Румъния са по-евтини, защото там използват собствен петрол, а у нас нефтът пристига отдалече с кораби и това вдига разходите. Според експерта монопол в България няма, защото 60 фирми внасят горива, а най-големият търговец - "ЛУКойл България", държи дял от около 60% от продадените количества (по данни на асоциацията от 2013 г.).