Капан в изборния кодекс с преференцията

Политика

17-03-2015, 07:14

Снимка:

© Bulgariautre.bg / Архив

Автор:

Bulgariautre

Всичко от Автора

Може да станеш общински съветник с преференция от 20 гласа, разкриха експерти

Преференцията за местните избори може да разбърка тотално партийните листи за общински съветници. А последните имена в проектосписъка на политическите централи лесно могат да станат първи срещу 50-60 или 70 гласа, отбелязани с преференця,пише "Стандарт".

В по-малките общини листите могат да се превъртат буквално срещу 20-25 гласа в полза на даден кандидат, алармираха вчера депутати от различни парламентарни групи. Причината е, че в Изборния кодекс е разписано как преференциите за общински съветник се изчисляват на база брой на гласовете, получени за кандидат "не по-малко от 7 на сто от общинската избирателна квота". Капанът щраква точно на въпросната "общинска избирателна квота" в чл. 454, ал.2., обясниха юристи. И посочиха допълнителните разпоредби на Изборния закон, където квотата се получава при "делението на общия брой на действителните гласове, подадени за общински съветници в общината, на броя на членовете на общинския съвет".

За сравнение, преференцията от 7 и съответно 5 процента за народните представители в родния парламент и евродепутатите се определя на база гласове за кандидатската листа (чл. 298, ал. 2. и чл. 386, ал. 2.). Някои от депутатите в 43-ия парламент допуснаха, че е твърде възможно при гласуването на изборните правила миналата година да е допусната грешка. И притеснено коментираха как одобрените от партийните централи листи могат да бъдат обърнати от преференцията "с краката нагоре". Аргументът, че така сработва демократичният принцип и избирателите сами да нареждат състава на местния парламент, се противопоставя на възможността партийни лобита да мерят сферите си на влияние. Народни представители илюстрираха капана за местния вот с бламиране на кандидата за кмет още в нощта на изборите. Ако един партиен кръг в една формация посочи кандидат за градоначалник и той спечели, голяма е вероятността вътрешнопартийните опоненти да превъртят листата за общински съветници в своя полза.

"Не можем да познаваме всички кандидати за съветници, тъй като листите се редят главно от местните централи", коментираха лаконично партийни шефове от жълтите павета. И признаха, че при листа от 51 съветници, колкото е Общинският съвет в Пловдив например, трудно могат да имат поглед за партийната дисциплина на последните в листата. Предварителните сметки за преференцията от местния вот под тепетата е около 198 гласа, ако се вземе примерна бройка действителни гласове от последните парламентарни избори - 144 446. Пак на база от данните от предсрочните парламентарни избори на 5 октомври миналата година преференцията за Казанлък е около 61 гласа. А за Ловеч - при действителни гласове - 23 591, преференцията за пренареждане на листа би била 51 гласа. Още по-нисък е прагът на преференциалните гласове в община Нови пазар. При действителни гласове 7049 от последните избори и брой на общински съветници 21 отново се прилага формулата по действащия Изборен кодекс и се получава около 23-24 гласа с преференция, за да стане последният в листата първи.

ОТ ИЗБОРНИЯ КОДЕКС

Чл. 454. (1) Определянето на избраните кандидати за общински съветници от всяка кандидатска листа на партия или коалиция се извършва според броя на получените валидни предпочитания (преференции) по чл. 437, ал. 4 и 5 и подреждането на кандидатите в листата по методика съгласно приложение номер 5.
(2) Предпочитанията (преференциите) за отделните кандидати са валидни, ако броят на гласовете, получени за кандидата, е не по-малко от 7 на сто от общинската избирателна квота.
"Общинска избирателна квота" е частното от делението на общия брой на действителните гласове, подадени за общински съветници в общината, на броя на членовете на общинския съвет. Когато частното не е цяло число, общинската избирателна квота е най-близкото по-голямо цяло число.