Трайчо Трайков: КЗК да обясни защо е скъп дизелът

Комисията предпочитала да се прави на борче

Комисията за защита на конкуренцията е институцията, която трябва да обясни защо цените на дизела у нас са високи. Това заяви бившият министър и член на Реформаторския блок Трайчо Трайков, който заедно с енергийния експерт проф. Атанас Тасев гостува в сутрешния блок на bTV.

„КЗК има широки правомощия. Това, че те предпочитат да се правят на борче, е друг въпрос”, коментира Трайков. Той обясни, че в ЕС има държави, в които дори по-голям брой леки автомобили, отколкото в България, са на дизел. У нас специфичното е, че повечето товарни автомобили са на дизел. „ЕС е уникален в целия свят по отношение на това колко много леки коли са на дизел”, допълни той. Той добави, че вносът не е малък.

„Високата цена на горивата у нас, сравнена дори с тази в съседните ни страни, е факт от години. Факт е, че дори в такъв случай би могло да се внася гориво и от тях, за да се изравни цената, но защо подобни действия не се предприемат – аз не мога да отговоря”, каза Трайков.

„Има и други страни, дори има страни в ЕС, в които дизелът е по-голяма част от автомобилния парк. В България дизелово гориво се използва много сериозно при товарните автомобили, при леките коли процентът ни сравнено с останалите страни е сравнително нисък. В Европа по-голямата употреба на дизелово гориво е в резултат на редица комплексни мерки, включително понеже то е по-екологично. Факт е, че от години голяма част от междинните складове и редица други структури са собственост на една от големите компании на пазара”, обясни бившият енергиен министър.

Според Трайчо Трайков контролът върху пазара на горива в страната не е на ниво и големите играчи на него много често си определят цени, които са доста по-високи, отколкото трябва да бъдат.

„За миналата година имаме 471 хиляди тона бензин и над 1,1 милиона тона употребен бензин в страната”, коментира енергийният експерт проф. Атанас Тасев. Делът на вноса на дизел за страната нараства – през 2005 г. той е бил 25%, а в момента е 36%. „Проблемът с вноса е, че трябва да бъде направена логистика – да има междинни складове, междинни продуктопроводи и затова предимство имат тези, които имат подобни складове”, добави проф. Тасев.

„Никой не пречи на никого да внася, пазарът в страната е свободен, въпросът е кой има възможност да осъществява този внос. В момента може да се каже, че пазарът на горива в страната е сравнително равновесен и цените на него са такива, каквито ги определя търсенето”, смята той.