Трайков: До определен момент "Южен поток" е можел да ни е от полза

Бившият енергиен министър е "за" изграждането на газов хъб и поиска да влезем в Южния газов коридор

Няма логика една стока да може да стигне до крайния си клиент на цена "х" по сегашните канали на дистрибуция, ти да натовариш тази стока с допълнителни разходи, да стане с 20 процента по-скъпа и да твърдиш, че в това има смисъл. Това заяви бившият енергиен министър Трайчо Трайков по повод проекта „Южен поток”, предаде БТA.

„Когато България беше част от проекта така или иначе наша задача беше да договорим такива условия, при които за нас щеше да има икономическа полза и това според мен беше възможно до един момент. После, особено при правителството на Пламен Орешарски, нещата бяха изпуснати и - заради начина на преговаряне, последователността на договаряне на клаузи от договорите, заради оскъпяването и редица други фактори в крайна сметка не се виждаше как тази компания, в която България имаше 50 процента участие ("Южен поток България"-б.р.) щеше да печели”, заяви Трайков.

По думите му изграждането на газов хъб на българска територия е „почти задължителен ход”. По думите му Турция може да бъде конкурент на България, тъй като разполага с алтернативни доставчици на газ, докато нашата страна има газохранилище, сравнително добра инфраструктура и либерализиран пазар.

Според Трайчо Трайков участието на България в Южния газов коридор (свързващ Европа с природния газ от Азербайджан) е задължително, като освен това „има доста забележим тренд на промяна от тръбопроводите като основна инфраструктура на газовия пазар към втечнения природен газ”.

Ексминистърът посочи, че интересът към българските газови находища не е голям, като една от причините е, че големите нефто-газови компании са замразили всякакви нови проекти заради цените на петрола.

„Нашите находища са национален актив и в подходящ момент трябва да бъдат предложени и да бъде избран най-подходящият инвеститор”, подчерта Трайков, като посочи, че държавата може да получава част от добивания газ на нулева цена, а освен това в договорите може да се заложат по-ниски цени за изкупуване на горивото.