Пет работни групи започват работа по българското председателство на ЕС

Важна задача за нуждите на председателството е оптимизацията на административния капацитет, според Меглена Кунева

Пет тематични работни групи ще извършват началната подготовка за българското председателство на Съвета на Европейския съюз през втората половина на 2018 г. Това беше решено днес на заседание на Съвета по европейски въпроси, посветено на темата, съобщиха от правителствената информационна служба. В срещата освен вицепремиера Меглена Кунева, която е координатор на подготовката, взеха участие  министрите Божидар Лукарски, Вежди Рашидов, Веселин Вучков, Владислав Горанов, Десислава Танева, Николай Ненчев и Теменужка Петкова, както и заместник-министри от останалите министерства.

Петте групи са „Административен капацитет”, „Инфраструктура, логистика и сигурност”, „Комуникационна стратегия и културна програма”, „Финансиране и обществени поръчки” и „Приоритети и програма на председателството”. В тях ще участват представители на различните министерства и ще бъдат подготвяни работните програми по председателството в различните направления.

„Председателството е огромен обем от работа и е национална задача, която изисква усилията на всички министерства”, посочи вицепремиерът Кунева по време на заседанието. Тя каза още, че трябва да се вземе решение дали мероприятията ще се провеждат само в София или в няколко други града. „Вторият вариант ще допринесе за по-голяма реклама на страната и ползи за туризма, но ще бъде по-скъп”, посочи тя. По думите й, съществува възможност самите градове да поемат финансирането на мероприятия.

От МРРБ посочиха, че по Оперативна програма „Регионално развитие” са ремонтирани много сгради в страната, включително и с национално значение, които биха могли да се ползват безплатно за нуждите на председателството. Работните групи ще трябва да изготвят предложение за това дали и какъв ремонт да бъде направен на Националния дворец на културата, за да може освен за председателството, да се използва и за следващи конгресни нужди. Вицепремиерът посочи, че няма да са необходими средства за наемане на нови помещения в Брюксел, въпреки двойното увеличение на персонала в постоянното представителство, което председателството изисква.

Меглена Кунева беше категорична, че ще се търси и спонсорство от страна на частни компании, например сред производителите на минерална вода, като посочи, че тази практика се ползва масово при останалите държави-членки. Ще се търсят и възможности за финансиране през оперативните програми, най-вече „Добро управление” и „Региони в растеж”. „За тази година в държавния бюджет не са предвидени средства за председателството и всички дейности, включително и по обучение на администрацията, ще бъдат покрити от Комуникационната стратегия. За следващите години обаче председателството ще трябва да залегне в националния бюджет”, категорична беше Кунева.

Министърът на културата Вежди Рашидов посочи, че трябва да бъде направен конкурс, през който да се избере подходящо лого. Той заяви, че министерството му ще работи за създаването на съпътстваща председателството програма, която рекламира българската култура и история.

Основна тема на заседанието днес беше и административният капацитет. Кунева посочи, че неговата оптимизация за нуждите на председателството е най-важната задача пред българските власти. Тя призова колегите си да подготвят в най-кратки срокове анализ за нуждите от обучения. По думите й те трябва да бъдат съгласувани между министерствата, за да може всички служители да имат еднакво добра подготовка. Вицепремиерът настоя министерствата да засилят ротацията на служителите в Брюксел, за да има достатъчно подготвени хора.