Петкова: Надявам се ДКЕВР да наложат съответните санкции на „Енерго-Про”

Министерство на енергетиката ще уведоми регулатора за констатациите от проверката в дружеството

ДКЕВР излезе с резултати миналата седмица и всички чухме, че има проблем. Много се надявам те да наложат съответните санкции, които са изцяло в рамките на тяхната компетентност. Това коментира пред журналисти в парламента министърът на енергетиката Теменужка Петкова, предаде репортер на Bulgariautre.
Петкова поясни, че са факт резултатите от проверката, която експерти на Министерство на енергетиката извършиха в „Енерго-Про”. Министърът припомни, че причината за проверката в дружеството е свързана с двете сметки, които 5 % от абонатите на „Енерго-Про” получиха през януари, като до 10 февруари настъпва падежът за две фактури, които трябва да се платят.
„Колегите от Министерство на енергетиката отидоха на място, извършиха репрезантивна проверка на част от измервателните уреди в районите, където абонатите бяха получили по две сметки”, поясни министър Петкова.
От една страна, проверката е целяла да установи дали са налице случаи, в които техническите уреди имат известни проблеми.

Министърът посочи, че са констатирани случаи, в които часовниците на електромерите не съответстват, има разлика между дневна и нощна тарифа с около половин час. „Установен е един случай само в град Шумен, в който разликата между дневна и нощна тарифа е близо 4 часа. Техническата изправност от репрезантивно избраните измервателни уреди показва такива резултати”, допълни Теменужка Петкова.
Другата констатация, установена от контролните органи на министерството, е че на практика се оказва така, че абонатите на „Енерго-Про” получават информация за това какви са техните сметки за плащане едва когато отидат на гишето и трябва да платят своите фактури. „Това е така, защото в общите условия, които ДКЕВР е одобрила, е предвидено, че абонатите на „Енерго-Про” имат възможност само при поискване да получат фактура на хартиен носител, а иначе биха могли да се осведомят за своите сметки по телефона и на интернет сайта на дружеството”, поясни министър Петкова.

Проверено е и при влизане в интернет сайта на дружеството за какъв период абонатите могат да получат информация за потреблението си. „Оказа се, че това, което може да се ползва като информация от интернет сайта, е само за последния отчетен период. Всъщност абонатът няма възможност да се върне назад и да види какво е било неговото потребление назад във времето. Това е сериозен проблем и до голяма степен не съответства на Директива 27 за информираността на потребителите на ел. енергия”, подчерта Теменужка Петкова.
По повод констатациите министерството ще уведоми ДКЕВР, тъй като е изцяло в рамките на нейната компетентност да предприеме съответните действия, така че да бъдат защитени в максимална степен интересите на потребителите.
„Във вторник проведохме среща с трите ЕРП-та. От тяхна страна беше изразено становище, че до голяма степен липсва диалогът между държавата и ЕРП-тата и едва ли не върху тях се хвърлят неоснователни обвинения. Поехме ангажимент да водим такъв диалог оттук нататък в рамките на нашите компетенции и да обсъждаме темите и проблемите, които вълнуват и двете страни и засягат най-важната трета страна – българските потребители”, добави енергийният министър.

ЕРП-тата ще представят списък с проблеми, които трябва да бъдат решени бързо и са свързани с нормативната уредба. „Очакваме ЕРП-тата да ни дадат тази информация, за да можем максимално бързо, ако наистина има такива пропуски в нормативната уредба или тя не съответства до голяма степен на настоящите условия, те да бъдат променени”, посочи министър Петкова. Тя поясни, че предстоят проверки на всички ЕРП-та.