ДКЕВР: Няма причина за отнемане на лиценза на „Енерго-Про”

Едва 14 са постъпилите жалби в дружеството

Не е налице предпоставка за отнемане на лиценза на „Енерго-Про”. Това стана ясно от думите на председателя на ДКЕВР Светла Тодорова по повод резултатите от извършената проверка на „Енерго-Про Мрежи” АД и „Енерго-Про Продажби” АД за установяване на нарушения на условията на издадените на дружествата лицензии за дейността „разпределение на електрическа енергия” и „обществено снабдяване с електрическа енергия”, предаде репортер на Bulgariautre.

Тодорова обясни, че е назначена проверка по документи, изискани са планираните графици за отчитане на потреблението, реалният график, по който е направено отчитане през декември и януари, както и постъпили жалби във връзка с това отчитане заедно с фактурите на потребителите, които са представили жалби. Получена е информация от дружеството, както са и дадени обяснения защо това се е случило, според тях.
„Съставен е констативен протокол от длъжностните лица, извършили проверката, който ще бъде връчен на дружеството утре сутрин. Днес изпратихме писмото, но няма упълномощен представители в София. Той трябва да бъде подписан от представител на дружеството. Ако откаже да подпише, се подписва от двама свидетели”, поясни тя.

ДКЕВР не счита, че има нарушение относно периода на отчитане, който е определен като максимален в размер на 31 дни. „Това е спазено от дружеството, но вторият отчет, който е направен, не е ясно защо е предприет още в началото на годината през януари. Дружеството обяснява, че за да не се разместят датите за отчитане на потребителите, се е наложило това да е направено през януари, но няма доказателства, че е било необходимо да бъде направено точно този месец”, добави Светла Тодорова.

Второто нарушение, констатирано от енергийния регулатор, е това, че потребителите не са били своевременно уведомени за извънредното отчитане. „Дружеството е представило снимков материал от уеб страницата си и от местата за обявяване на графиците. От него обаче не може да се направи категоричен извод, че това обявяване е станало преди действителното отчитане. Възможно е новият график да е бил публикуван, след като са станали известни жалби на потребители”, заяви председателят на ДКЕВР.

В резултат на извършените действия от дружеството се оказва, че някои потребители трябва да заплатят две сметки в един и същи срок, което прави заплащане на електроенергия за период по-дълъг от 31 дни.
Тя посочи, че комисията е в етап връчване на констативен протокол, който отразява всички факти и обстоятелства, установени в хода на проверката. Самият той не дава индикации за това какви ще бъдат следващите мерки.
По отношение на действията на комисията спрямо дружеството оттук нататък, Тодорова обясни, че според Закона за енергетиката длъжностните лица могат да дават задължителни предписания, което се прави в констативния протокол и не е направено. „Това е най-леката мярка извършващите проверката да дадат указания на дружеството какво да прави и какво не. Друга мярка е да се състави принудителна административна мярка, която се взима с решение на комисията и се дават задължителни указания на дружеството”, каза тя.
Другият вариант е да се съставят актове за установяване на административни нарушения, които ако бъдат съставени, следват наказателни постановления, които се подписват от председателя на комисията.

При съставяне на актове, те се връчват на дружеството, което има 3 дни възражения и се издават наказателните постановления, уточни Светла Тодорова. Срокът за издаване на акт за административно нарушение е до 6 месеца. Размерът на глобите е от 20 000 до 1 милион лева за всеки акт. „И тези санкции работят достатъчно добре, но поради дължите процедури по обжалване, част от тях отпадат по давност и очакваните приходи от тези санкции, ако дружеството изгуби делото, могат да постъпят с години по-късно. Трябва да се върви към санкции, от които не да се пълни бюджетът, а да има полза както системата, така и потребителите. В някои държави като Англия и Унгария съществуват задължителни показатели за качеството на снабдяването, при които при неизпълнение на показателя дружеството автоматично дължи определена сума на потребителя. За мен това е по-добрият начин, защото потребителят действително усеща, че дружеството с нещо е наказано и тези пари, които сега се събират в бюджета, няма да потъват. Хубаво е тези пари да остават в системата”, поясни Светла Тодорова.

Тя каза още, че отнемането на лиценз като най-тежко наказание може да бъде наложено, когато с действието е нарушена сигурността на снабдяването, има системно нарушение на Закона за енергетиката или на други актове.
„Жалбите в това дружество са 14. Направеното отчитане е на 67 000 потребители, но има постъпили 14 жалби, като дружеството е предложил да им бъде разсрочено второто плащане с 15 дни. Всички тези обстоятелства трябва да бъдат взети предвид”, заяви Тодорова.
Не е бил предмет на проверката дали са изпращани фактури на потребителите. „Ако има такова оплакване, ще бъде направена проверка. Другият вариант е да се самосезираме”, посочи тя.