Московски: Няма загубени средства по ОП "Транспорт" през 2014 г.

Трябва да се усвоят около 600 млн. евро - голямо предизвикателство за нас, подчерта министърът

"През 2014 г. не загубихме средства по ОП "Транспорт", макар че преживяхме критичен момент, но благодарение на метрото запазихме темпото”, заяви министърът на транспорта Ивайло Московски.

"Договорен е целият наличен ресурс по програмата, разплатени са на бенефициенти повече от 1.5 млрд. евро, което представлява 72-73% от всички средства. Повече от 1.1 млрд. евро вече са възстановени към националния бюджет от Брюксел", обобщи министърът.

"Опитах се да направя сравнителен анализ по критерия километри, колкото има всяка една от европейските държави, разпределени пропорционално към субсидиите и капиталовите трансфери при финансирането на железниците и се оказа, че България е на последно место в ЕС”, заяви още Московски.

"Неприятното е, че дори държава като Сърбия, която не е член на ЕС и има с 1000 км по-малко от нас железопътна мрежа, отпуска с 40 млн. лв. повече за жп транспорт”, уточни той.

Министър Московски смята, че в момента, в който железницата стане приоритет на националната политика и се отнасяме по друг начин с инвестициите в този сектор, тогава можем да разчитаме, че бихме получили европейска жп мрежа на средно ниво, предаде Нова телевизия.

"Рискови са проектите по ОП "Транспорт", които са с година закъснение, причините са две - забавяне заради разделяне на Министерството на регионалното развитие в предния кабинет, когато 8-9 месеца не са издавани строителни разрешителни и промяната в Закона за отчужденията, което е вързало ръцете на бенефициентите. Смятам, че проектите се изпълняват добре, въпросът е да се ускори работата”, посочи Московски.

Ще направим всичко възможно да не допуснем загуба на средства по ОП "Транспорт" и през 2015 г., което означава, че трябва да се усвоят около 600 млн. евро - голямо предизвикателство за нас, подчерта министър Московски.

Вече са изградени и рехабилитирани над 250 км жп линии, повече от 150 км магистрали са пуснати в експлоатация. В момента се изпълняват 15 големи проекта, сред които рехабилитацията на жп линията "Септември-Бургас", "Септември-Пловдив-Бургас", АМ "Струма", АМ "Марица" и столичното метро.