Вучков: Контролът върху пътната безопасност ще е по-ефективен с новия метод на работа на КАТ

Въвеждаме баланс между ефекта от проверките и защитата от корупционно поведение, посочи министърът

Превишената скорост остава основен фактор за около половината от пътните инциденти - изводът е от доклада за състоянието на безопасността на движението по пътищата на страната и контролната дейност за 2014 г., обсъден днес на заседание на Държавно-обществената консултативна комисия по проблемите на безопасността на движението, проведено под председателството на министъра на вътрешните работи Веселин Вучков, съобщиха от пресцентъра на МВР.

Над 50% от катастрофите са предизвикани заради превишена скорост. Контролът по безопасността на пътя категорично ще се промени, като с новия метод на работа на пътните полицаи въвеждаме баланс между ефекта от проверките и защитата от възможност за корупционно поведение, подчерта Вучков.

„От днес влиза в сила заповед на министъра на вътрешните работи за разрешаването на индивидуални патрули – с един автомобил на полицията да се правят проверки на пътя с техническо оборудване за видеозаснемане на контрола, като до март 120 автомобила на Пътна полиция ще бъдат оборудвани поетапно с такива системи. Паралелно с тази нова форма на контрол, в парламента се обсъжда промяна в ЗДвП, свързана с работата на мобилните камери за електронен фиш, с която очакваме те отново да започнат да функционират съобразно закона. Надяваме се, с тези и други промени, да подобрим значително контрола. Отстъпление от тези инициативи няма да има”, категоричен бе Веселин Вучков.

7012 тежки пътнотранспортни произшествия са регистрирани в страната през 2014 г., почти 660 са загинали, ранени са 8632, обобщи Антон Антонов и определи месеците март, май, юли и септември като най-критични за безопасността на пътя, според анализа. Други тревожни данни: загинали са 33 деца и са ранени 1056. Превишена и несоъбразена скорост са факторите с най-голям дял като причини за катастрофите по вина на водача, които са се увеличили през 2014 г. Други данни от анализа може да бъдат проследени в приложената Информация за състоянието на безопасността на движението по пътищата на страната и контролната дейност за 2014 година.

Участниците в заседанието на комисията обсъдиха предварителни насоки за разработване на Закон за движение по пътищата, с цел ограничаване на загиналите и ранени граждани от пътнотранспортни произшествия, основани на Националната стратегия за подобряване на безопасността на движението по пътищата за периода 2011-2020 г., одобрена с решение на Министерски съвет. В нея са поставени ясни цели – намаляване на броя на убитите към 2020 г. с 50% и на тежко ранените – с 20%, спрямо показателите през 2010 г. Сред предложенията за подобряване на безопасността са завишаване на контрола над превозването на деца (Владимир Тодоров от Асоциацията на пострадалите при катастрофи); подобряване на знанията за ефективна долекарска помощ при ПТП, която може да е животоспасяваща при 50% от пострадалите при инциденти на пътя (Надежда Тодоровска, БЧК); подобряване на „пасивната безопасност” (Лазар Лазаров, АПИ). Специален акцент върху необходимостта от повишаване на съзнанието за отговорно поведение на водачите постави секретарят на комисията Алекси Кесяков.

Във връзка с отбелязването на Третата глобална седмица за безопасност на движението на ООН, 4-10 май 2014 г., комисията прие решения за организране на инициативи на централно, регионално и местно ниво, както и за изготвянето на подробен анализ на пътнотранспортните произшествия с участието на деца през годините 2011-2014 г., който да се предостави за ползване на институциите. Активна медийна кампания ще популяризира идеите на Глобалната седмица, която ще се проведе с участието на всички държавни институции, ангажирани със сигурността на децата и с активното участие на неправителствения сектор.