Московски: Ако в петък бъдат прехвърляни 40 милиона лева, няма да бъдат спирани другите 90 влака

Вероятно до края на февруари ще бъде готов стратегически документ за развитие на БДЖ

Ако в петък бъдат прехвърляни 40 милиона лева, няма да бъдат спирани другите 90 влака. Това заяви пред журналисти министърът на транспорта, информационните технологии и съобщенията Ивайло Московски след изслушване в Комисията по транспорт, информационни технологии и съобщения, предаде репортер на Bulgariautre.

„Когато БДЖ стане държавна политика и държавен приоритет, бъдещето е позитивно и можем да се справим. Имаме проблеми в момента, те са наследени след дълги години. Ще направим всичко, което е по силите ни, включително с парламентарна подкрепа, за да стабилизираме железниците. Стигнахме до решение, че трябва да се изготви стратегически документ, той да бъде подкрепен от парламента, вътре в него да влиза инвестиционна и дългосрочна програма, мерки за реформи – такива, които да бъдат следвани от всяко едно правителство, без значение чие е то. Спазим ли тези принципи, бъдеще има за железниците и то нелошо”, добави министърът.

„При положение че тези инвестиции, които се правят в момента в модернизация и рехабилитация на железопътната инфраструктура, най-вероятно по-голямата част ще станат готови в края на 2015 г., при една добре адаптирана инвестиционна програма за нов подвижен състав, нещата ще си дойдат на мястото”, заяви Московски.

„Разговаряхме с министър-председателя, който настоя в петък да имаме среща със синдикатите, ние, БДЖ и Министерство на финансите и да видим дали има възможност да се вземе това временно решение за прехвърляне на тези 40 милиона, които ще ни дадат глътка въздух и да може да вървим в изготвянето на този стратегически документ, който респективно ще позволи нотификация от Брюксел”, обясни Ивайло Московски.

На въпрос дали ако получат 40 млн. лева, ще отменят заповедта за спиране на влаковете от 12 януари, министър Московски уточни: „Искам да гледам влак по влак и тогава да правя анализите. Със сигурност ще спрем с взетите мерки, които касаят 1 февруари. За тези, които до момента са взети, има технически изисквания, които не мога да кажа дали ще позволят да се върнат. Част от спряната с препоръка от Железопътна администрация серия 32 е опасна за здравето на хората”.

„Аз на кредиторите и сега не мога да платя с тези 40 млн., защото нямам разрешение от Брюксел за държавна помощ. Тези 40 млн. са отделени от субсидията, за да бъде гарантирано спокойствието на кредиторите, че има пари за тях. В момента така или иначе не могат да се ползват за погасяване на кредита, защото няма нотификация от Брюксел за тях”, каза още Ивайло Московски.

„Говорихме и вчера, и преди два дни с Брюксел – те казаха, че за да ни одобрят тази нотификация, искат този стратегически документ. Те искат да видят финансово стабилизирано дружество, което да не ходи догодина пак да му бъде разрешена държавна помощ – има логика в това. Поне 5-7-годишен хоризонт на документа ще удовлетвори Брюксел, но чувам колегите, че казват, че и 10-годишен хоризонт е добър. За мен няма значение”, увери министърът.
Той обясни, че в средата на януари ще бъдат готови с стратегическия документ за развитие на БДЖ на експертно ниво. „Вероятно ще го обсъдим на ниво бранш, заинтересовани, синдикати и може би до края на февруари, ако е готов, ще го внесем в Народното събрание”, каза още Московски.

На днешното си заседание Комисията по транспорт, информационни технологии и съобщения прие решение министърът на транспорта да препоръча на Министерство на финансите да преобразува целевия капиталов трансфер в субсидия на „БДЖ – Пътнически превози” ЕООД. Комисията препоръчва на Министерство на транспорта, информационните технологии и съобщенията да преустанови редуцирането на разписание на „БДЖ-Пътнически превози” до приемане в срок до 4 месеца на стратегически документ за развитие на БДЖ. Комисията препоръчва на министъра да отмени и заповедта за спиране на 38 пътнически влакове, отменени през 12 януари 2015 г.