Нов скандал с учебно съдържание

Речник с нецензурни думи за първокласници

Нов скандал с учебно съдържание. Родители недоволстват срещу помагало по правопис, раздавано на първокласници. Причината е, че изданието не е одобрено от Министерството на образованието и съдържа нецензурни и неразбираеми за децата думи, съобщава TV7.

В краткия речник на помагалото „Лесен правопис” някои „сложни” думи като „пе*ераст” разгневиха родителите. „Децата всъщност биват приучавани с това помагало на много думи, които не са за тяхната възраст”, смята родителят Владимир Шишков.

Вулгарните думи все пак стигат до детските уши – и от улицата, и от филмите, и от песните. „Това са думи, които неволно те чуват, те виждат, те влизат в речника им. По-добре да се знаят от училище. Най-ценното всъщност е да се знаят от училище. И аз съм убедена, че това помага да разберат учениците думите, които трябва да включат в речника си и които не трябва и които те неволно чуват на двора и на улицата”, обяснява началният учител Емилия Паламаркова.

На корицата на помагалото авторите обясняват: „Тази книжка е полезна както за първолачетата, така и за техните батковци, каки, майки, бащи, та дори и за някои баби и дядовци”. Освен с нецензурните думи, децата се запознават и с такива като „бракма”, „бръмбазък”, „чорльо” или „мушморок”.

Книжката за правопис се подарява от Столичната община при започване на първи клас. Помагалото е поръчка на детски анимационен канал, който прави дарение н Столична община, а тя го раздала на първолаци в София, но бе проверка какво е съдържанието на това, което подарява.

„Да, не е имало. Ние не сме такъв контролен орган, който може да контролира съдържанието. Издателството е направило жест да го дари на Столична община и ние сме го разпространили”, обясни Лора Заркова, главен експерт в отдел „Образование” към Столична община.

Проверка не е правена и от МОН, защото изданието не е част от учебната програма.

След сигнал от медиите и родителите общината я изтегля от учебните заведения. Повод за бурни дискусии и недоволство станаха още учебници по история, музика и литература, а с тях и въпросът за подбора и редакцията на учебното съдържание.