Катаджиите излизат на проверки за грайфери и парно

От понеделник започва акция "Зима"

От понеделник полицаите от КАТ в цялата страна започват акцията “Зима” - масови проверки дали автомобилите са подготвени за студентите месеци, съобщи МВР. Хайките, в които ще участват и инспектори от ДАИ, ще се правят по т.нар. холандски метод. При него полицаите отбиват встрани от пътя и проверяват по 10-15 автомобила едновременно.

Неработещи чистачки, изгорели крушки на фаровете, неизправни отоплителни системи в купето и на прозорците, гуми с изтрит грайфер. За такива технически неизправности катаджиите ще спират колите от движение до отстраняването им. На шофьорите ще се налагат глоби по 30 и по 50 лв. В случай че повредите създават опасност от катастрофа, санкцията може да скочи до 150 лв.

Подобни акции се правят у нас повече от три десетилетия, но в миналото бяха по-известни под името “Светлина”. От 2011 г. обаче карането на фарове стана задължително през цялата година и проверките се насочиха предимно към гумите и парното в колите.
Законът не задължава шофьорите да слагат зимни гуми и няма глоба за тези, които карат с летни. Но всички специалисти - от производители и търговци до водачи с дълъг стаж и пътни полицаи, препоръчват гумите да се сменят според сезона. Изискването за дълбочина на грайфера за летните гуми е 1,6 мм, а за зимните - 2 мм. Препоръчителната дълбочина за зимните гуми е 4 мм. Служителите на КАТ и ДАИ имат специални уреди дълбокомери, които са минали на метрологичен тест. С тях установят дали гумите са изтрити.

Според юристи, за неизправни чистачки или изтрити гуми има основания за спиране на колата от движение, но за неработещи отоплителни системи случаят трябва да е драстичен. Например - ако в автобус или микробус с пътници започне задимяване от отоплителната система и има опасност от пожар.

При спиране от движение се взема малкият талон за собственост на автомобила, а на предното стъкло се лепи червен триъгълен стикер с надпис: “Спрян от движение”. С него колата не може да се движи със скорост над 50 км/ч. След като повредата бъде отстранена в сервиза, се издава протокол, с който водачът може да отиде в КАТ и да подаде молба да му пуснат колата в движение.