Може да загубим 24 млн. евро по ОП „Транспорт”

Транспортният министър тръгва на инспекции по пътища и жп линии

Страната ни може да очаква финансови корекции в рамките на около 24 млн. лв. по Оперативна програма  „Транспорт". Това обяви пред журналисти служебният министър на транспорта Николина Ангелкова.
Тази сутрин тя е получила предварителен доклад от Изпълнителната агенция на средствата към ЕС, която е одитирала някои от железопътните и пътните проекти по ОП „Транспорт". Констатациите сочат, че можем да очакваме финансови корекции в рамкитена около 24 млн. лева.

„Разполагаме с 2 месеца, за да отговорим на всички констатации по доклада, за да можем да минимизираме тази финансова корекция или тя да отпадне изцяло", подчерта Ангелкова. Тя обясни, че ако все пак на някои от проектите бъде наложена финансова корекция, средствата няма да бъдат загубени, а ще могат да се използват от друг проект, който няма финансова корекция.

На първо четене основните констатации са свързани с обществените поръчки и контрола при изпълнението на проектите.

Служебният министър на транспорта Николина Ангелкова представи на пресконференция екипа си в рамките на служебното правителство. Зам.-министър с ресор „Транспорт" ще бъде Георги Тодоров. Той е познат още от предишното правителство, където също заемал този пост. Другият зам.-министър е Камен Спасов. Той ще поеме ресора „Електронно управление, информационни технологии и съобщения".

Началник на кабинета на министъра на транспорта ще бъде Красимира Стоянова.
„Времето е ограничено, а приоритетите са много големи", уточни в самото начало Ангелкова. В момента се извършва анализ на всички предприятия и дружества в системата на транспорта. Преглед се прави и на големите инфраструктурни проекти по ОП „Транспорт", както и за напредъка и проблемите им.

Министърката ще представи конкретните мерки в плана си за действие за минимизиране на риска от загуба на средства. Тя ще ръководи пряко управляващия орган. До момента министърът на транспорта има проведени срещи с бенефициентите по програмата, на които са анализирали всеки голям инфраструктурен проект.

Разплатените средства по програмата са около 2,5 млрд. лв. или 63% от бюджета на цялата програма. За да се постигне таргетът, до края на 2014 г. трябва да бъдат разплатени приблизително 82 млн. евро, което е основание Ангелкова да успокои, че няма риск от загуба на средствата за тази година.

Това обаче, по думите й, не бива да успокоява ръководството на транспортното министерство, а трябва да бъдат предприети мерки, тъй като са идентифицирани високорискови проекти, които трябва да приключат до края на 2015 г., за да няма загуба на средства по програмата.
128 млн. лв. са разплатени до момента на Агенция „Пътна инфраструктура" (АПИ) и 472 млн. лв. на Национална компания „Железопътна инфраструктура" (НКЖИ) по оперативната програма.

В понеделник и вторник предстоят проверки на място по жп линиите „Септември - Пловдив" и „Първомай-Свиленград", едни от проектите, които изисква засилено внимание. По-нататък Министерството на транспорта продължава с проверки по пътните проекти, съвместно с екипа на вицепремиера Екатерина Захариева. Контролът ще бъде насочен основно към автомагистрала (АМ) „Марица" лот 1 и АМ „Струма" лот 4.

Приоритет за служебното ръководство е и ОП „Транспорт и транспортна инфраструктура" 2014-2020 г. Ангелкова заяви, че вече работи по отразяване на коментарите, получени от ЕК на 13 август и до 20 дни Министерството на транспорта ще отговори на коментарите, за да  стартират и преговорите. В основната си част констатациите са технически. Трябва да приоритизираме големите инфраструктурни проекти, смята министър Николина Ангелкова.

Следващата седмица предстоят срещи с премиера Георги Близнашки и вицепремиера Екатерина Захариева, за да обсъдят приоритетните проекти.

Служебният министър на транспорта и екипът й ще работят активно по инструмента „За Свързана Европа". Първата покана за набиране на предложения е през септември месец. Вече сме идентифицирали кои проекти можем да подадем по първата покана. България има 350 млн. евро по този инструмент, но те трябва да бъдат усвоени за 3 години. Към момента страната ни е готова с един железопътен проект, който да подаде, но той ще стане известен за обществеността през следващата седмица.
Важен акцент сред приоритетите е и подобряване на финансовото и техническо състояние на предприятията.

„Целта е да предприемем такива действия и мерки, които да доведат до подобряване на работата на БДЖ и НКЖИ основно", коментира Ангелкова, която до момента е провела 4 срещи с изброените предприятия.

„Много милиони са похарчени за електронно управление", заяви министърката и уточни, че допълнително ще даде информация за сумата. Следващата седмица на кръгла маса екипът на Министерство на транспорта ще представи плана си за електронното управление. В момента те идентифицират кои са електронните услуги, които вече са налице и могат да бъдат внедрени. Работи се за създаване на единен системен интегратор и методика за оценка на проектите в системата на електронното управление.

Следващата седмица предстои и среща с превозвачите, синдикатите и всички от неправителствения сектор. За Николина Ангелкова е важно да няма дестабилизация в сектора.

„Ще работим в посока на открит диалог и разговори с всички в системата", обяви тя.
Във връзка с търновските ДАИ-аджии, които бяха обвинени в събиране на подкупи, Ангелкова коментира, че шестимата уличени са отстранени от длъжност. „Няма да толерирам никакви незаконни действия в системата на транспорта", категорична е министърката. Окончателният доклад по случая ще бъде готов до 1 седмица. По всяка вероятност те ще бъдатуволнени.

Припомняме, след акция на ДАНС под ръководството на Специализираната прокуратура, служители на Регионална дирекция „Автомобилна администрация" - Велико Търново бяха задържани и обвинени за организиране на престъпна група за събиране на подкупи.