Граждански организации скочиха срещу скандално решение на Клисарова

Учителите са лидери, а не обикновени изпълнители - това е мнението на сдруженията за идеята всички деца да учат по един учебник

Пореден гаф на Министерството на образованието и науката (МОН). Този път той следва оценената вече като нелепа политика в областта на основното образование.

Гражданските организации се обединиха около просветния министър Анелия Клисарова в отворено писмо против последната й недомислица. Девет сдружения се обявиха против предложението й за утвърждаване на един учебник, който да важи за всеки клас от началния и прогимназиалния етап на образование, обвинявайки я, че по този начин погазва основни принципи в образованието и в доброто управление.

"През последните месеци сме свидетели на организирана кампания от страна на министъра на образованието и науката, свързана с представяне в публичното пространство на идеи за промени, които отдавна и с висока степен на консенсус са отхвърлени както от професионалистите в образованието, така и от гражданския сектор", започва отвореното писмо на гражданските организации.

Според тях предложението за промени в Наредба 5 за оценяване и одобряване на учебници и учебни помагала отдалечава българското образование от европейското, тъй като е в разрез с всеки от европейските принципи за добро управление – отвореност, участие, отчетност, ефективност и последователност.

Преди всичко, единният учебник пречи на точното определяне на образователните цели в отделните етапи от образование. Учебникът е един от основните инструменти за развитието на ключовите компетености и други преносими умения, а целта на програмите за всеки клас и системата за оценяване осигуряват хоризонталната им проходимост. "Учебникът е предназначен за ученика и подпомага цялостно обучението му за овладяване на знанията, уменията и формиране на отношенията, определени с държавните образователни изисквания и с учебните програми", гласят документите на МОН. "С разменянето на местата на тези ключови инструменти се нарушават основите на управлението, функционирането и организацията на образованието", подчертават сдруженията.

Второ, единният учебник понижава качеството на образованието, в основата на което до голяма степен стои възможността за разнообразие от учебници и учебни помагала – ако качеството на тези издания е гарантирано, това дава по-големи възможности на учителите и учениците да отговорят на специфичните потребности на програмата. "Децата са различни, учат, използвайки различни източници и всичките си сетива. Ученето не е ограничено само в рамките на класната стая, още по-малко с това, което в момента е част от съдържанието на учебниците", се посочва в отвореното писмо.

Не на последно място, различните учебници и учебни програми гарантират автономността на училищата, което е основен принцип на европейското образование. Последният аргумент на гражданските сдружения е, че новите промени са израз на неуважение към гарантираната в нормативната уредба свобода на учителите да избират методите и средствата за обучение. "Само свободните хора могат да носят и отговорност за изборите, които правят. Това важи в пълна степен за професионалната отговорност на учителите, която през последните години непрекъснато се принизява, превръщайки ги в обикновени изпълнители, а не в лидери на обучителния процес и модели за своите ученици.

Ограничаването на избора е недопустимо посегателство върху свободата и отговорността на учителите и върху техния обществен престиж", се казва в писмото до министърката.

Гражданските организации са категорични, че тя носи персонална отговорност за неспазването на образователните принципи с това предложение и определят готвените промени като противозаконни.

"Ние, представителите на гражданското общество, изразяваме нетърпимостта си към подобни действия на политици, които се опитват да управляват сфери от национален интерес по манипулативен и феодален начин, подменяйки интересите на повече от милион ученици, учители и родители и смисъла на истинския дебат за развитие на образованието", е заключението на отвореното писмо.