Децата са станали по-агресивни

За увеличаване на броя на деца в детски заведения и ученици в първи клас, които проявяват нетипично и агресивно поведение и педагозите срещат сериозни затруднения в работата,алармират от Държавната агенцияза закрила на детето (ДАЗД), пише news.bg.

От началото на годината Главна дирекция „Контрол по правата на детето" е извършила 21 проверки в образователни институции. В резултат от тях Държавната агенция за закрила на детето е предложила на Министерството на образованието и науката да бъде разработена съвместно методика за работа и да се регламентира ясно дейността на педагогическите съветници в училищата, тяхната роля, връзките и взаимодействието им с органите за закрила на детето, родителите, Местните комисии за борба срещу противообществените прояви на малолетните и непълнолетните и други.

Експертите са на мнение, че е необходимо да се направи преглед на действащата нормативна уредба с цел изменението и допълнението й. Изменението трябва да е във връзка с професионалното обучение на ученици с обучителни затруднения, които учат интегрирано в масови училища и не са с умствена изостаналост. Според специалистите трябва да се разработи методика за учебния план, по който се обучават тези деца, както и за покриване на държавните образователни изисквания от дете със специални образователни потребности.

Инспекторите на агенцията са констатирали пропуски и нарушения, свързани с липсата на регламентиран ред във вътрешните правила на учебните заведения за действие при сигнал за насилие над дете или инцидент, както и реда за подаване на жалби и сигнали. Не е разработена документацията и не са предприети действия, които се изискват по Механизма за противодействие на училищния тормоз и агресия между учениците в училище, съобщават от ДАЗД.

Установени са и пропуски, свързани с длъжностните характеристики на педагогическия персонал в училищата и детските градини - не е регламентирано изискване за информиране на компетентните органи, в случаи, при които стане известно, че дете се нуждае от закрила.

Според инспекторите на Главна дирекция „Контрол по правата на детето" персоналът на образователните институции все още няма умения и познания, за да идентифицира „дете в риск", както и не разпознава органите за закрила на детето като партньори. Прилагат се наказания преди да са изчерпани възможностите за корекционно въздействие. Налагани са неоснователни санкции и са използвани методи на въздействие, които травмират децата и нарушават личното им достойнство. Това е нарушение на Правилника за прилагане на Закона за народната просвета и Етичния кодекс на работещите с деца, заключват инспекторите.

При проверките в образователните институции са открити нарушения, свързани с работата на Екипа за подпомагане на обучението и възпитанието на деца и ученици със специални образователни потребности. При липса на ресурс и невъзможност ръководството на учебното заведение да се справи със създалата се ситуация, не е търсено съдействие на външни специалисти за справяне с проблема - отдел за закрила на детето или център за обществена подкрепа.

Установен е занижен контрол от страна на директорите по отношение задълженията на педагозите да информират родителите за развитието на ученика, спазване на училищната дисциплина, както и за уменията му за общуване и интегриране в училищната среда - ОУ „А. Кънчев" - гр. Русе, СОУ „Иван Момчилов" - гр. Елена.

В голяма част от проверените учебни заведения липсва документация, удостоверяваща работата на педагогическия съветник с ученици, родители и учители - методи на работа и постигнати резултати.