АБВ: Мотивите да се слеят КЗК и КЗП са напълно неясни

Практиката у нас показва, че подобни сливания водят до "размиване" на отговорностите и непрозрачност в дейността

Предложението за сливането на Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) и Комисията за защита на потребителите (КЗП) в една агенция не е адекватно мотивирано. Това коментира икономистът Константин Проданов, кандидат на листата на АБВ за Европейски парламент, в становище, публикувано на сайта на гражданската инициатива.

По думите му, не са изложени причините, поради които се предприема тази стъпка, не е предоставен анализ за ползите от въпросното сливане и оценка на въздействието от тази стъпка.

"Необходим ли е такъв мегарегулатор за българските условия, още повече, че в почти всички европейски страни тези ресори не са обединени?

Практиката у нас показва, че обикновено това води до „размиване” на отговорностите и непрозрачност по отношение на дейността.

Какви са допирните точки между двете комисии, каква част от функциите им се дублират и обединяването им в една структура ще доведе ли до по-голяма ефективност по отношение на конкурентната среда и защитата на потребителите? Колко дълъг ще бъде преходният период след сливането и очакват ли се затруднения и сътресения в дейността през това време? В новия формат как ще се гарантира независимостта на КЗК от политически и икономически влияния, което е от ключово значение у нас, където монополните и картелни структури са с много силни позиции?

Това са важни въпроси, на които авторите на идеята за преобразуването на двете комисии в една агенция не са дали ясни и изчерпателни отговори.

Безспорно, в дейността и на двете комисии има пропуски, но сливането им едва ли е най-добрият подход за решаване на проблемите в тях. Липсата на мотивация за преобразуването довежда до съмнението, че причините за подобна стъпка се коренят отново в желанието да се смени конкретно ръководство и да бъдат поставени нови „подходящи” ръководители.

Подобен „безпринципен принцип” за вземане на изключително важни за държавата решения, и то именно в сферата на регулацията, вече се наблюдава с промените в законите за Сметната палата и Комисията за финансов надзор. Регулаторните органи са изключително важни за развитието на икономиката на дадена страна и към тях трябва да се подхожда отговорно и решенията им за преструктуриране наистина трябва да бъдат функционално обосновани и направени по възможно най-прозрачния начин.

Темите за защита на потребителите и осигуряването на работеща конкурентна среда за бизнеса са сред приоритетните за АБВ и ние имаме ясна концепция какви действия е необходимо да се предприемат в тази насока. Едно от най-важните неща е  да не се взимат хаотични решения, а да се подхожда стратегически, на базата на експертен анализ, при пълна яснота и прозрачност. Призоваваме за спазването на тези приници, тъй като това е единственият начин да осигурим максимална защита на интересите на българските граждани.