Намаляват максималната скорост по магистралите?

В България до края на 90-те години разрешената скорост по магистратите бе 120 км/ч. Впоследствие тя беше увеличена до 130 км/ч.

Максималната разрешена скорост по магистралите у нас да бъде намалена от 140 км/ч на 130 км/ч. Това предложиха експерти по пътна безопасност.

Според Владимир Тодоров, председател на Българската асоциация на пострадалите при катастрофи, скоростта от 140 км/ч позволява на всеки шофьор да вдига до 150 км/ч. Така е, защото КАТ не налага глоби за превишения до 10 км/ч над разрешената скорост, пише в. „Труд“.

В Закона за движение по пътищата (ЗДвП) има особен друг парадокс. Наказанието за движение извън населено място с до 20 км/ч над допустимите е 20 лв., а с до 30 км/ч - 50 лв. Шофьорите предимно на беемвета, аудита и мерцедеси си позволяват да карат със 160-170 км/ч по магистралите, без да се боят от висока глоба за такава убийствена скорост. За сравнение - в Гърция за превишение на скоростта с 20 км/ч глобата е 50 евро, а в Румъния - 85 евро.

Никъде по магистратите в Европа няма разрешена скорост от 140 км/ч. Изключение правят 7000 км от аутобаните в Германия, при които скоростта от 130 км/ч е препоръчителна, а не задължителна. При други още 18 000 км немски магистрали ограничението е до 130 км/ч. В различни щати на САЩ забраните за скоростта варират от 60 мили в час (104 км/ч) до 75-80 мили в час (120-130 км/ч), като става въпрос за пътища с 4-5 платна, доста по-широки от европейските.

Единствената страна в света, в която доскоро нямаше никакви ограничения за скоростта бе Венецуела, но експертите се шегуват, че и по тамошните шосета от 2013 г. са въведени забрани, тъй като президентът Николас Мадуро е по професия автобусен шофьор.

В България до края на 90-те години разрешената скорост по магистратите бе 120 км/ч. Впоследствие тя беше увеличена до 130 км/ч.

Последното вдигане на 140 км/ч стана в началото на 2012 г. Поправката бе не в Закона за движение по пътищата, а в Закона за пътищата. Тя бе вкарана в парламента от правителството по предложение на регионалното министерство. Това бе една от първите поправки на регионалния министър Лиляна Павлова.

Първоначално поправката трябваше да засяга само новопостроените отсечки от "Тракия", "Хемус" и "Люлин". Но окончателно разрешените 140 км/ч влязоха в сила за всички магистрални отсечки, в които няма знаци за други ограничения на скоростта.

При двете верижни катастрофи на магистрала "Тракия" в понеделник, част от автомобилите са карали със 140 км/ч. Тази скорост, съчетана с гъстата мъгла, е станала причина да се сблъскат 21 коли, да загинат двама души, а други петнадесет  да бъдат ранени.