Какво ни „спестяват“ производители на храни?

Проверка откри, че по магазините се предлагат сладкиши, в които няма грам мазнина

Нов трик започнаха да използват от хранителната индустрия у нас - изобщо не се отбелязват на етикетите смущаващи съставки в храните, заради присъствието на които потребителите може да се откажат да ги купят.  Така изследване на „Всеки ден" откри, че в торти, пастички, петифурки, кейкове, мъфини, плодови пайове, соленки и т.н. подобни сладкиши няма и грам каквато и да е мазнина.

И без да е сладкар професионалист, всеки знае, че в рецептата на подобни захарни изделия винаги има някаква мазнина - с малки изключения.  Опитни сладкари са категорични, че най-добрият вариант е истинското краве масло или пък олио, за да е „постен" сладкишът.

Родната индустрия обаче по отколешна традиция бълва торти и всичко останало за десерт с маргарин или по-модерното напоследък палмово масло.

„Производителите не само у нас използват най-вредните мазнини, защото са евтини, а и не са забранени. В България истинското масло в хранителните продукти изчезна. Използва се рядко само в скъпи ресторанти със свои сладкари или в бутикови сладкарници", коментира инспектор по безопасност на храните. Той уточни, че няма забрана за палмата и за маргарина, макар срещу тези вече доказано вредни за организма мазнини на Запад да има остра реакция.

Задължително е обаче на етикета на всяка храна да бъде отбелязано абсолютно всичко, което е вложено при производството". „Спестяването" от етикетите на маргарин, палмово масло или каквото и да е друго е грубо нарушение на Закона на храните. За лъжливи етикети производители можело да отнесат глоби и по 100 хиляди лева.

Проучването е показало, че никъде няма нито маргарин, нито палма, нито най-често срещащия се термин „растителни мазнини". Според етикетите сладкишите не са съдържали и краве масло. На всичко отгоре етикетите по време на проверката са били с големината на пощенска марка. При положение че сладкишите се продават на парче или грамаж и имат етикетче, но общо - за цялата тава, което пък означава, че при покупка на парче торта, кекс или 200 грама сладки клиентът изобщо не получава етикет, за да се информира за съдържанието.