Facebook купи WhatsApp

Високотехнологичният пазар бе взривен вчера от новината, че “Фейсбук” купува за рекордните $19 млрд. популярното чат приложение WhatsApp

Сделката бе подписана в къщата на Зукърбърг, където той и украинският основател на WhatsApp Ян Кум похапвали ягоди, покрити с шоколад. Решението на компанията е част от желанието на нейния основател Марк Зукърбърг да помогне в свързването на хората.
Facebook ще изплати $4 млрд. в брой на WhatsApp, а $12 млрд. ще са под формата на акции. Още $3 млрд. ще са в ограничени акции само за основателите на WhatsApp и служителите й.

Никой не оспорва качествата на чат приложението, което има 450 млн. потребители и прибавя на ден по 1 млн., но повечето коментатори бяха шокирани от цената и заговориха за нов дотком балон, който все някога ще се спука.

37-годишният Ян Кум притежава 45% от WhatsApp, които при сделката с Facebook ще му донесат около $6,8 млрд. Той е роден и израснал в малко бедно селце до Киев в семейството на домакиня и строителен инженер. Къщата, в която е живял, нямала топла вода, а родителите му рядко говорели по телефона, за да не бъдат подслушани, пише сп.“Форбс”.

Когато Кум е на 16 години, емигрира с майка си в САЩ заради тревожната политическа и антисемитска атмосфера. Баща му не успява да избяга. Били толкова бедни, че когато тръгват от Украйна, майка му напълва куфарите с химикалки и тетрадки, за да има Кум с какво да ходи на училище в САЩ.
В началото живеят в държавно жилище. Майка му става детегледачка, а Кум чисти в една бакалия, за да успеят да се препитават. Майка му заболява от рак и те започват да живеят от пенсията й по болест.

Кум бил считан за проблемен ученик, но на 18 г. сам учи софтуер и компютри, като купува ръководства на старо. Като ги прочетял, пак ги продавал.
Присъединява се към хакерска група с име w00w00, атакува услугите на “Силикон график” и чати със съоснователя на “Напстер” Шон Фанинг.
Записва се в университета в Сан Хосе и тества сигурността в програми на Ernst & Young. През 1997 г. се запознава с Браян Актън от Yahoo. Шест месеца по-късно става инфраструктурен инженер в компанията, заради което зарязва университета. Когато майката на Кум умира през 2000 г. и младият украинец остава сам, Актън го кани да живее у тях. Двамата карат ски, играят футбол и фрисби.

Кум е разочарован от работата си в Yahoo. През 2007 г. заедно с Актън напускат фирмата и си дават година отпуска. Пътуват в Южна Америка и играят фрисби. Двамата по-късно кандидатстват за работа във Facebook и по ирония на съдбата се провалят.

“Бяхме от клуба на отхвърлените от Facebook, разказва Актън. Кум харчи от спестените от Yahoo $400 000 и се носи по течението. Докато не си купува през 2009 г. iPhone и не осъзнава, че App Store ще има нужда от нова серия от приложения за телефона. Така му хрумва идеята за програмата, която отначало дори не е чат, а само известява за статуса на потребителите - дали говориш, дали батерията ти е изтощена, или си във фитнес салона.

Първоначално програмата се разпространява основно сред руските му приятели, не работи добре и постоянно се бъгва. Кум дори иска да се откаже, но Актън го окуражава и съветва да си даде още няколко месеца. По-късно той я обновява и тя става единственият безплатен чат по онова време, заедно с BlackBerry's BBM, който обаче работи само между блекберита. Тогава има и Google'sG-Talk и Skype, но WhatsApp е уникална с това, че логването става с личния телефонен номер.
Потребителите на WhatsApp 2.0 нарастват до 250 000. Актън, който е все още безработен, съзира в новата система голям потенциал. Той привлича 6 бивши приятели от Yahoo да инвестират по $250 000.

В началото се използват за работа евтини таблети от “Икея” и най-големите разходи са за потвърдителни есемеси до потребителите. Плащат по 2 цента за есемес в САЩ. Сега само потвърдителни есемеси струват по $500 000 на месец. Първите приходи за компанията са $5000 месечно през 2010 г. и достатъчни, за да покрият разходите. През декември 2009 г., когато обновяват програмата, за да може да праща снимки, въвеждат и такса от $1 годишно. През 2011 WhatsApp се изкачва в топ 20 на всички приложения в американския App Store. Фирмата е забелязана от компанията за рискови инвестиции Sequoia partner, която налива $8 млн. Умна инвестиция, защото при сегашната продажба компанията получава $3 млрд. от най-голямата сделка досега във високотехнологичния сектор.