От 1 000 до 3 хил. лв. глоба за ремонт на кола пред блока

Това предвижда проект на промяна в Закона за движение по пътищата

Глоби от 1000 лева да се налагат на физическите лица, които ремонтират автомобил извън предварително регистриран за целта сервиз. Това предвижда проект за изменение и допълнение на Закона за движение по пътищата, приет от транспортната комисия към Народното събрание, който предстои да бъде обсъден на първо четене и в пленарната зала. В него е заложено, че всеки, предлагащ ремонт и техническо обслужване на возила, трябва да се регистрира в Изпълнителна агенция “Автомобилна администрация” след подаване на заявление. В зависимост от различните услуги, които извършват, сервизите ще трябва да отговарят и на различни условия.

“За механични ремонти ще трябва задължително да разполагат с подемник, за монтаж на гуми ще са нужни машини за баланс и подемници”, коментира в интервю за “Монитор” Динко Хулка, заместник-председател на Националната асоциация на сервизите, извършващи авторепаратура. Той посова, че досега не е имало никаква регулация на този вид бизнес.
“Никой не може да ви каже колко са сервизите в страната, няма никакъв регламент на този вид дейност и всеки, който реши, може да започне да човърка по-добре или по-зле по колата ви”, смята Хулка. Засега не се знае каква ще е таксата, която ще се плаща за регистрация на сервиз, това трябва да се определи с наредба, ако проектът бъде одобрен и на второ четене. Предвижда се тя да бъде минимална и ще трябва да покрие единствено разходите на администрацията за издаването на регистрацията. Ако един сервиз се занимава с механични ремонти, но иска например да поставя и гуми, ще заплаща още веднъж по-малка сума за вписване на новата предлагана услуга. Впоследствие контролен орган ще посещава сервизите, за да провери дали те разполагат с нужното оборудване за извършваните от тях услуги.

По-интересно е обаче предвиденото в член 178, алинея 14. Според текста 1000 лева ще плащат физическите лица и 3000 лева юридическите, които извършват ремонт и техническо обслужване на кола извън обектите, посочени в удостоверението му за регистрация. Така на практика дори собственикът да знае как да извърши по-сложен ремонт на двигателя си и да има нужното за целта образование, няма да може да го прави нито в собствения си гараж, нито пред блока.

“Не може да си смените сами маслото, защото после няма къде да го изхвърлите, а в сервизите го съхраняват, след което минават фирми за преработка и го изкупуват", обяснява Динко Хулка и допълва, че все пак на собствениците на колите ще бъде разрешено да извършват дребни ремонти като подмяна на крушка или смяна на гума, които са записани в упътването на автомобила.

Според шофьорите с техническо образование тази забрана е пълен абсурд, тъй като има водачи, които сами правят почти всички ремонти по колите си.

“Какво правим, ако колата ми не запали сутринта и викна съседа да ми я погледне”, питат риторично шофьори.