Законопроект въвежда правила в дейността на автосервизите

Въпреки отрицателното становище на Министерство на транспорта, информационните технологии и съобщенията

Политическите игри, нападките и гласуването по парламентарни групи остават на заден план, когато се касае за спасяването на човешки животи, увеличаване на безопасността по пътищата и намаляването на сивия сектор.

В транспортната комисия на парламента бяха приети промени в Закона за движение по пътищата, подготвени от депутатите на ГЕРБ Ивайло Московски и Иван Вълков. Те регламентират дейността на автосервизите и предвиждат създаването на специален регистър, в който да бъдат вписани всички сервизи на територията на България. Регистърът ще се контролира от  ИА „Автомобилна администрация“ към Министерство на транспорта, информационните технологии и съобщенията.

Промените, които предлагат Ивайло Московски и Иван Вълков, се подготвят повече от година, като са проведени редица срещи с браншовите организации и собственици на сервизи. Бяха проведени и кръгли маси със всички заинтересовани страни в София, Бургас, Варна, Пловдив и Русе.

Законопроектът беше подкрепен от представители на почти всички политически партии, въпреки отрицателното становище на Министерство на транспорта, информационните технологии и съобщенията. Браншовите организациии на автосервизите също подкрепиха законопроекта.  Те очакват от години въпросните промени. Московски и Вълков изразиха надежда, че важните промени ще бъдат подкрепени и в пленарна зала, и законопроектът ще бъде гласуван във възможно най-кратки срокове.

В момента дейностите по ремонт и техническо обслужване на пътните превозни средства се извършват свободно и не са регулирани от държавата. Липсват каквито и да било изисквания за извършването ва подобна дейност. Най-притеснителното е , че липсва какъвто и да било контрол върху качеството на ремонта и техническото обслужване на пътните превозни средства. Некачествено извършваните ремонти и техническо обслужване на пътните превозни средства е основна причина за честите катастрофи и загубата на човешки животи. Като се има предвид разнородния и остарял автомобилен парк в страната, извършването на ремонт и техническо обслужване от многобройни полулегални сервизи и влагането на неодобрени резервни части и компоненти без гаранция за качество, е сред основните причини за многобройните пътно-транспортни произшествия.

Липсата на изисквания към лицата, които извършват ремонтни работи, както и липсата на правила за извършването на самата дейност, дават възможност тези ремонти да се извършват от хора, които не притежават необходимата квалификация, знания и умения за извършването на качествен ремонт. Това прави превозното средство опасно на пътя.  

Въвеждането на регулацията на дейността, която предлага ГЕРБ, със сигурност ще доведе до увеличаване на безопасността на движение по пътищата, а също така също така ще допринесе за изсветляването на сектора. С предлаганите текстове ще се постигне ефект, насочен към опазване на околната среда от опасни отпадъци, мярка, която не е засегната към настоящия момент при извършването на тази дейност.

Въвеждането на регистрационен режим за автосервизите няма да създаде излишна административна тежест за бизнеса, гражданите и за администрацията, тъй като се предвижда възможно най-лекия от всички регулаторни режими.

Първата от тях е повишаване на безопасността на движение по пътищата. На следващо място се минимизира възможността дейностите по извършването на ремонт и техническо обслужване на пътните превозни средства да попаднат в зоната на т.нар. „сив сектор”. Крайният положителен ефект от въвеждането на предлаганата със законопроекта регулация се изразява в това, че в по-голяма степен ще бъдат защитени интересите на потребителите на услугите по ремонт и техническо обслужване на пътните превозни средства и повишаване качеството на ремонт и обслужване на ППС.