Новите автобуси навъртяха по 5000 км

Чакат се екипи от Полша за профилактика и смяна на филтри и масла

Повече от половината нови автобуси, които през ноември пристигнаха във Варна, вече са навъртели 5000 километра и трябва да минат задължителен технически преглед със смяна на филтри и масло. Автобусите дойдоха на собствен ход до България и били по на 2000-2500 км още преди да бъдат пуснати в експлоатация. За ден, при работа на 2 смени, те навъртат по 220-250 километра из варненските улици. Така между Коледа и Нова година 43 от новите "Солариси" един по един започнали да достигат пределния километраж. В този период обаче - от 25 декември до 6 януари, във фирмата-доставчик били почивни дни. Така доставката на консумативи и материали като филтри и масла закъсняла. "Ако километрите бъдат превишени, а прегледът закъснее, гаранцията им ще се загуби. Затова са спрени от движение. До 10 дни проблемът ще бъде решен", обясни началникът на автобусна дейност на "Градски транспорт" ЕАД Борислав Танев, който днес беше сред протестиращите служители на общинската фирма. Единствено лицензиран екип на производителя може да извърши техническия преглед. Следващата профилактика се очаква при навъртането на 30 000 км.

Спрени от движение са и 40 стари автобуса - Мерцедес и Рено, които са за ремонт. 27-те "Икаруса" пък вече са в процедура за бракуване. В момента линиите на "Градски транспорт" се обслужват от 77 автобуса, които се справят с курсовете.

Членове на 2 от по-малките синдиката в "Градски транспорт" протестираха днес срещу двама от членовете на съвета на директорите на общинската фирма - Свилен Камбуров и Георги Казаков. Подчинените им изброяваха кой от кой по-нелепи примери, за да илюстрират твърденията си, че двамата директори не са компетентни да управляват дружеството. Неотдавна единият от тях неочаквано открил, че "Градски транспорт" има собствени колонки за зареждане на метан, а какво било учудването му, че дружеството разполага от години с автобуси, ползващи евтиното гориво. Те обаче не били в движение, защото чакали разрешение за ремонт на част от електрониката в тях. Според шофьорите вместо да осигурят собствено видеонаблюдение на гаража, директорите наели камери срещу 8 000 лева на месец. Двамата били виновни и за това, че в дружеството не достигат 240 гуми за подманя на старите, както и за върнатата процедура за избор на застраховател. Раздуване на щата, назначаване на "мъртви души", неоправдани премии, водене на двойно деловодство бяха другите обвинения, които се чуха днес.

В понеделник, по време на сесията на варненския общински съвет, стана ясно, че Георги Казаков е поискал да бъде освободен от борда на "Градски транспорт". Оставката му обаче не влезе в дневния ред, тъй като местният парламент се беше събрал да прегласува решенията от декемврийската сесия, върната от областния. Сред тях е и това за създаване на работна група, която да проучи състоянието и напрежението в "Градски транспорт". По непотвърдена информация по-късно вчера оставката си като член на борда на директорите в "Градски транспорт" ЕАД е депозирал и Свилен Камбуров.