Рекламaтa на Synflorix нарушава грубо Националните етични правила

Етичната комисия счита, че „Неваксинираният Петьо отново има отит“ може да се приеме като заблуждаващо послание

Разглежданата ваксина Synflorix е срещу Стрептококус пневмоние и представлява Конюгирана пневмококова ваксина. В рекламния клип се споменава, че ваксината се поставя като превенция на пневмококов менингит, усложнена пневмония и отит. Проблемни от гледна точка на зрителската аудитория са посланията: „Неваксинираният Петьо отново има отит“, както и „Synflorix ефективно защитава вашето бебе от …. и отит“. Заболяването отит e възпалителен процес в областта на ушите. Среща се при малките деца. Причините за него, както и характерът на самото заболяване са различни, и макар разглежданата ваксина Synflorix да предотвратява едни от най-сериозните му причинители, тя не може да елиминира всяко възможно ушно възпаление (отит).

Опасението на родителите е, че има риск част от зрителите да изтълкуват израза: „ефективно предпазва от …. отит“ като подвеждащ. От контролиращите органи е отправена препоръка в клипа да се направи уточнение – от какъв точно тип отит предпазва ваксината, доколкото това понятие обхваща общо всички ушни възпаления, част от които не могат да бъдат напълно елиминирани при децата чрез ваксиниране.

Тази забележка е провокирана и от присъстващото в клипа изречение: „Неваксинираният Петьо отново има отит“. В предваритлното становище се подчертава, че е налице внушение, че след ваксината децата ефективно ще бъдат предпазени от отит, но е изразено съмнение дали  това изявление е вярно в 100 % от случаите.

Етичната комисия счита, че търговската комуникация е в нарушение на чл.5.1 – „Търговската комуникация трябва да бъде правдива и да не въвежда в заблуждение”. При това положение Етичната комисия намира, че едно от въвеждащите в клипа изречение: „Неваксинираният Петьо отново има отит“ може да се приеме като заблуждаващо в известна степен и целящо да внуши, че единствената причина за ушното възпаление на детето е, че то не е ваксинирано.

Това внушение се допълва от изявлението в края на рекламата, според което ваксината Synflorix ефективно защитава освен от други по-тежки заболявания и от отит, за който не е уточнено от какъв характер или причинител може да настъпи.

Ако се приеме, че пневмококовият менингит и усложнената пневмония са заболявания, за чиято същност и клинична картина масовата аудитория не разполага с достатъчно специализирани познания, то ушното възпаление (отит) е познато почти на всеки родител.

Етичната комисия препоръчва на „ГлаксоСмитКлайн” ЕООД търговската комуникация да бъде приведена в съответствие с нормите на Националните етични правила за реклама и търговска комуникация в Република България в определения срок, а при невъзможност за това, да спре излъчването й.

Срокът за изпълнение на решението на Етичната комисия е 5 работни дни от датата на получаване на решението, освен ако в самото решение не е постановено друго.

В посочения срок в Националния съвет за саморегулация следва да се представят доказателства за изпълнение на решението на Етичната комисия.  Остава да проследим какво ще се случи...