Да оцелееш при катастрофа със самолет: 90 „ златни“ секунди = хладнокръвие - паника

Пилотите в самолета получават различна храна - златно правило в авиацията

Факти за самолетите, за които пасажерите не знаят.

Храната на двамата пилоти задължително трябва да идва от две различни фирми за кетъринг и това не се отнася само до полета, но и преди него. Това е важно, за да се избегне евентуално едновременно хранително отравяне, за да има поне един, който да управлява самолета...

Евакуацията при инцидент е разчетена на 90 секунди - т.нар. златни секунди, в които се смята, че ако човек запази хладнокръвие и не изпадне в паника, има вероятност да се спаси. При такава ситуации пасажерите нямат никакво време, за да свикнат очите им с мрака. Затова светлините в самолета се гасят по време на кацане през нощта, за да може пътниците да бъдат подготвени, в случай че се наложи спешна евакуация. В случай на пожар в един от моторите при кацането, трябва да се прекъсне основното захранване на самолета. Остава да свети само системата за спешни случаи.

По отношение на изискването за вдигане на щорите на прозорците при кацане през деня целта е бордовият състав да може да вижда какво се случва отвън в случай на проблеми (например, при принудително кацане може да се запали някое от крилата, където е складиран керосинът).

Съвременните самолети могат да летят и кацат само с един работещ двигател. Пилотите редовно тренират върху симулатори за подобна екстремна ситуация. С повреден мотор обаче не може да се предприеме презокеански полет. Обикновено при повреда от този тип пилотите искат разрешение да кацнат извънредно на най-близкото летище. Тъй като самолетите са конструирани така, че масата им при кацане да е значително по-ниска, отколкото при излитане, при извънредно приземяване след кратко летене се налага машината да бъде олекотена. Не се изхвурлят багажи, а част от горивото през специален отвор, предвиден за целта.

Да се говори и да се пускат есемеси, остава забранено по време на полет.

Мобилният телефон не може директно да предизвика катастрофа при излитане и кацане, но може да смути радиовръзката между пилотите и контролната кула, които чуват шум, подобен на този, когато звъни мобилен телефон, поставен върху телевизор. Hаскоро в САЩ разрешиха смартфоните да са включени, за да се играят на тях само и единствено електронни игри.

В кислородните маски в самолета, които падат при разхерметизиране на кабината, за по-голяма точност – има кислород за 13 минути. 15 мин. е минималното време, през което пилотите в кабината трябва да разполагат с кислород. Те имат и респиратори, които покриват цялото лице, с цел осигуряване на нормалното дишане им дишане при замърсяаване с отровни вещества или пожар.

Ако се стигне до понижаване на налягането в самолета по време на полет (около 10 000 м при дългите полети и малко по-малко при късите), пилотът има нужда от не повече от 13 мин, за да намали височината до 3000 м, където кислородът в атмосферата не е толкова разреден. Затова и маските са предвидени за толкова време.  

Ако кацането ви се стори по-твърдо по време на дъжд, това не означава, че пилотът не е професионалист. Не би трябвало да имате поводи зас притеснения. По принцип пилотите не са длъжни да осигуряват най-мекото кацане, наричано още kiss landing, защото това може да увеличи дистанцията за приземяване. Те се стремят преди всичко да докоснат пистата в определената за това точка, което е по-лесно, когато самолетът започне приземяване под определен ъгъл, при дъжд, например.

Съвсем логично - тоалетната в самолета може да се отваря и отвън, за да да се действа своевременно от стюардите при възникване на извънредна ситуация. Неприятното е, че всъщност това може да направи всеки пътник, който е наясно каква точно система за заключване използва съответният модел самолет.