От 2014 г. - Тунелът под Босфора ще носи пари и у нас

Най-доброто от печата

30-10-2013, 05:47

Снимка:

Reuters

Автор:

Bulgariautre

Всичко от Автора

Ако стегнем жп мрежата, Германия и Австрия ще пуснат влакове транзит през България

Навръх 90-годишнината на републиката - 29 октомври, Турция сбъдна мечта на 150 г. - пусна жп тунела "Мармарай", който минава под Босфора. След 9 г. "проектът на века", както го наричат турските власти, дългата 13,6 км отсечка ще свърже Азия и Европа, 1,4 км от нея ще минават на 60 м под водата. Тунелът ще облекчи междуконтиненталния трафик, натоварен от ежедневното пътуване на милиони хора от единия до другия бряг на Истанбул. "Това бе мечта на 150 г., която днес е реалност", заяви през август турският премиер Реджеп Тайип Ердоган, след като направи първите тестове на тунела. А вчера откри новото трасе на бляскава церемония в район Юскюдар на азиатския бряг на Истанбул. На откриването присъстваха редица държавници и министри, сред които японският премиер Шиндзо Абе и румънският му колега Виктор Понта, както и нашият транспортен министър Данаил Папазов и заместникът му Антон Гинев. 

Част от товарите, които ще се движат между Европа и Азия по новия тунел под Босфора, ще преминават и през България. От това страната ни ще печели доста - не само от увеличаването на обема на пътните и жп такси, които ще плащат преминаващите камиони и влакове, но и от свързаните с превозите съпътстващи дейности - сервизна, търговия и пр. Напук на оптимистичните очаквания обаче, транзитът на товари между азиатската част на Турция и Централна Европа през наша територия ще нараства бавно заради трагичното състояние на родната пътна и жп инфраструктура. Поради това до края на тази и през следващата година няма да има забележим ръст на жп транзита на стоки между Турция и Европа през България. Едва от средата на 2015 г., когато бъде завършена пълната рехабилитация на жп участъците Димитровград - Свиленград (65 км) и Септември - Пловдив (53 км) и скоростта на влаковете се вдигне, можем да разчитаме на по-сериозно увеличение на жп транзита на стоки. Превозът на товари с влакове по новия тунел под Босфора през България ще нарасне чак след края на 2020 г., когато бъде модернизирана и жп линията София - Септември, която е в отчайващо състояние. Затова тя е основен приоритет на транспортното министерство да осигури средства за обновяването й по новата ОП "Транспорт 2014-2020". От нея приоритетно ще се изгражда отсечката Елин Пелин-Белово, по която влаковете сега се движат най-бавно. След наводненията през 2005 г. там жп линията висеше във въздуха и дори след изграждането на подпорни стени скоростта е много ниска.
Транспортното министерство полага усилия и да осигури средства за модернизация на жп линията София-Драгоман (43 км) от новия инструмент на ЕК "Свързване на Европа". По него евентуално ще се финансира и жп участъкът Видин -Медковец, част от линията София - Видин, по която товарите от тунела под Босфора ще могат да поемат и на север през Дунав мост 2 към Румъния, Унгария, Словакия, Чехия, Полша и др. страни. Ако всичко това стане, след 7-8 години цялата 372-километрова жп линия между границите ни със Сърбия и Турция ще е модернизирана, вследствие на което ще очакваме и драстичен ръст на транзита между Европа и Турция. За да не ни избягват дотогава тотално товарите, редно е НКЖИ така да прави ремонтите на жп линиите, че да не прекъсва влаковото движение към Турция. Само така големи жп превозвачи като "ДБ Шенкер" и "Рейл карго" ще реализират плановете си да пуснат директни влакове от Германия и Австрия към Турция и обратно от догодина.
Значително увеличаване на автомобилния товаропоток през наша територия от и към новия тунел под Босфора се очаква през втората половина на 2014 г. Дотогава трябва да бъдат готови двете големи отсечки от магистрала "Марица"
- Оризово - Димитровград и Димитровград - Харманли. Изграждането им трябваше да приключи до август 2013 г., но се забави - заради откритите археологически обекти и други причини, и срокът бе удължен съответно за юни и февруари 2014 г.