Да се продадеш по правилата - 10 неща, които трябва да знаете преди интервю за работа

Най-доброто от печата

28-10-2013, 06:12

Автор:

Bulgariautre

Всичко от Автора

Добрата опаковка продава

Млад мъж, облечен в черно долнище от марков анцуг, с жилетка на ромбове и чанта диагоналка отваря вратата на залата. Пристъпя наперено като селски петел, без дори да каже добър ден. Когато извървява 5-те метра до масата на провеждащите интервюто за работа, измучава нещо като: "Оопааа..." След това се самонастанява на един от 3-те стола и започва да се оглежда. Мениджърът на компанията, която прави подбор на персонал, поздравява учтиво и точно когато си поема дъх, за да започне разговора, телефонът на кандидата звънва. Музиката е от "Столичани в повече". "Не моа ся, шото съм на некво интервю за работа. Ай, шти звънна после, преди да се вида с Мето да разцъкаме ония неща!..." А накрая пред смаяните погледи на комисията извинително обяснява: "Абе, едно приятелче звъннА."

Почти на всеки съвременен градски човек му се е налагало да се явява на интервю за работа. Понякога те протичат по странен за нас начин, с много въпроси, задачи и подробности, които ни се струват маловажни. Или пък напротив - бързо, вяло и някак между другото. Често мислим, че сме се представили добре, пък после се оказва, че не сме, или точно обратното - усещането е, че сме се провалили, а ни канят на втора среща. Истината е, че самият кандидат рядко преценява реално дали интервюто е успешно. Той не знае нито кой кой е в комисията, нито как се подбират и задават въпросите и в крайна сметка каква е целта. Затова и когато кандидатствате, гледайте собствената ви самопреценка да е последното нещо, за което да си мислите.

Това е място, където трябва "да продадете" себе си. При това за кратко време в едни съвсем ограничени откъм възможности за информация условия. Както се казва в етикета, имате само един шанс да създадете първо впечатление. Така че на интервюто за работа трябва да сте преди всичко подготвени да не го пропилеете. И понеже няма как да представите работата и личността си перфектно в такава стресова среда, в помощ може да ви бъде етикетът. Казано популярно - когато бързо трябва да привлечете внимание и да го задържите, първо заложете на доброто възпитание. След като то ви отвори пътищата, разиграйте картите на успеха.

Добрата
опаковка
продава

Нали няма да си поверите детето на грижите на педиатър с черно под ноктите? Визията, която следваме, е тази, която смятаме за подходяща и успешна за себе си. Тя не може да не е свързана с най-доброто у нас - приятната суетност да изглеждаме добре, смисъла на работата ни, желанието да сме артистични, или просто да стоим добре, където и да попаднем. Точно затова интервюто за работа е мястото, където за кратко трябва да убедим хората, които се нуждаят от специалист с нашата експертиза, че ние сме точният човек. Най-важно в тази среща е усещането за взаимно уважение. Ако на елегантното ви парти за рожден ден някой приятел цъфне по къси гащи и потник, няма да ви стане приятно, защото така не отчита важността на събитието. Ако се появите на интервю за работа, облечени неподходящо, това със сигурност ще настрои комисията срещу вас.

Обличайте се според позицията, компанията и вкуса си. Ако кандидатствате в банка или застрахователна компания, следвайте строгия бизнес дрескод - костюм в 3 части (и за мъже, и за жени), цветове в сиво, синьо и черно, риза в бяло или синьо, малко и семпли аксесоари и перфектно чисти елегантни обувки. Ако кандидатствате за по-артистично място, можете да разчупите дрескода, но не прекалено. Не се появявайте с прозрачни и бляскави материи, прекалено много аксесоари и предизвикателни дрехи. Разбира се, ако позицията е например танцьорка в нощен бар, изброените "грешни" дрехи автоматично се превръщат в подходящи...

Поздрав,
усмивка,
камера!

Дори да сте брилянтно облечени, имате още доста работа, за да приковете полезното внимание върху себе си. Според етикета, когато влизате в една стая или зала, вие трябва да поздравите и да се представите. Това правило не важи, ако трето лице ви въвежда. Хората в залата трябва да се представят на новодошлия само в случаите, когато той е на много висок пост (в компанията или пък държавен), представлява известна публична личност, или е крал или цар. Но тъй като на интервю за работа кандидатът рядко е от изброените категории, редно е с влизането да поздравите достатъчно ясно всички и да потърсите визуален контакт с всеки един.
Една от най-честите грешки на кандидатите, вероятно причинена от притеснение, е, че те не се усмихват. Никой не иска да се хилите като кварталния луд, но добрата усмивка винаги повишава настроението и дава предимство.

Когато усмихнати и приветливо поздравяващи влезете в залата, не бързайте да сядате. Най-доброто е да направите 1-2 крачки от вратата и да изчакате да ви поканят на избрано от комисията място. Все пак сте на чужда територия и трябва да позволите домакините да ви настанят. Точно в този момент погледите на изпитващите са приковани върху вас, но това не бива да ви притеснява. Седнете прилично, без да кръстосвате крака или да се облягате прекалено отпуснато. Внимавайте да не жестикулирате много, да не пипате постоянно лицето или някой от аксесоарите си (например да си въртите пръстена или кичур коса), да не покашляте от притеснение и да не се въртите на стола (ако има такъв механизъм). Представяйте си, че сте в окото на камера, която ви снима в близък план и не трябва да преигравате.

Ако носите някакви предмети като компютър, табла или книги, попитайте къде е удобно да ги сложите. Всичко ненужно оставете извън залата - на никого от комисията няма да му хареса да ви види с натъпкана с продукти за дома найлонова пазарска торба...

Реч омайна,
сладка

След като сте се представили като опаковка, идва ред на съдържанието. Внимавайте да не употребявайте диалектни думи, да говорите стегнато и достатъчно високо и да не мънкате. Докато представяте накратко себе си, гледайте хората от комисията в очите, като не задържате прекалено дълго погледа си върху някого. Ако не ви е удобно да се фокусирате в непознати очи, гледайте точката между двете вежди в средата на носа - така за човека изглежда, че го гледате, а вие избягвате напрежението от взирането в нечий поглед.

Когато ви задават въпроси, не прекъсвайте. Изслушвайте внимателно, питайте, ако нещо не ви е ясно, и отговаряйте конкретно без витиевати фрази и дълги обяснения. Не е необходимо да сервилничите, затова не благодарете след всеки въпрос. Избягвайте изрази като "не мога", "не умея", "мразя", "не понасям", "нежелание" и т.н.

Ако ви попитат каква заплата си представяте, избегнете въпроса с въпрос, например: "А какъв е вашият предвиден бюджет?" В случай че ви отговорят веднага, можете да продължите разговора, но избягвайте всяко напрежение. Достойно е да обясните например защо заслужавате по-добра заплата. Ако в момента не можете да дадете отговор, просто го кажете: "Сега се затруднявам да отговоря и бих искал да обмисля предложението."

Както и да е протекло интервюто, каквото и да се е случило, когато си тръгвате, благодарете за отделеното време и срещата, пожелайте приятен ден или успех и си тръгнете с усмивка. Ако комисията не е много голяма, можете да се здрависате с всеки. Ако ситуацията не го позволява обаче, не забравяйте отново да погледнете всеки един в очите и да кажете "довиждане".

10-те "трябва" на кандидата за работа

- Облечете подходящи дрехи.

- Сложете малко грим и лек парфюм.

- Изключете мобилния телефон и не приемайте обаждания по време на срещата.

- Докато чакате да влезете, не коментирайте с никого компанията и служителите , особено ако имате недобро мнение за тях.

- Ако ви предложат вода или кафе, можете да приемете, но не прекалявайте с претенциите.

- Внимавайте за малките човешки детайли - лекета по ризата, зелена салата от обяда по зъбите, размазано червило, петна от изпотяване.

- Не разказвайте лични истории и недейте да фамилиарничите.

- Говорете с всички на "Вие" дори и те да говорят с вас на "ти". 

- Внимавайте с вицовете - темите секс, религия, расизъм и сексизъм не са подходящи. Ако в залата има и една блондинка, спрете и тези вицове.

- Избягвайте нервните тикове, забележките към изпитващите и тяхната компетентност и бъдете позитивни.