Полша продаде чрез борсата 50% от товарните си превози

Тази седмица завършва процесът на публично предлагане на 50% от акциите на най-голямата полска фирма за железопътни товарни превози PKP Cargo. Тя е собственост на PKP S.A. което е оператор и на пътнически железопътни превози. Тази структура е много сходна с нашата в България. За по-лесно може да кажем, че Полша продаде успешно чрез борсата 50% от своето „БДЖ Товарни превози”. Но за наше съжаление аналогиите почти изцяло свършват до тук. От този успех полската държавна PKP ще получи около 340 милиона евро; а българската все още не е успяла да продаде каквото и да е от своето БДЖ Товарни превози.

Дружеството PKP S.A., в сегашната си юридическа форма, е създадено през 2001 г. в рамките на процеса на преструктуриране на държавното дружество PKP, което по това време е било оператор както на товарни, така и на пътнически превози, собственик и мениджър на цялата железопътна инфраструктура. През април 2002 г. в Полша започва процес на либерализация на железопътния пазар, а товарни превози започват да предлагат също и частни превозвачи. Това налага пълно преструктуриране на дружеството, започнало през 2009 г. В резултат от предприетите действия, дейността е оптимизирана, а Групата се трансформира от държавно дружество в европейски логистичен оператор, който според много анализатори е сред най-конкурентните на пазара. Групата постоянно разширява географски своята дейност, използвайки възможностите свързани с либерализацията на европейския пазар на железопътни товарни превози. През 2010 г. Дружеството получава необходимите права, за самостоятелно извършване на превози на територията на Германия и Чехия, през 2011 г. в Словакия, през 2012 г. в Австрия и Белгия, а през 2013 г. в Унгария.

Групата PKP Cargo S.A. е най-големият железопътен оператор на товарни превози в Полша и вторият по големина в ЕС (делът от общата дейност товарни превози в Полша през 2012 г. възлиза на 60,3%, а в ЕС през 2011 г. 8,5% - по дании на Службата за Железопътен Транспорт, Дружеството и Евростат). През първата полвина на 2013 г. делът на Групата от общо извършваните товарни превози в Полша е спаднал до 59,7 % (по данни на Службата за Железопътен Транспорт).

Дейността на Групата обхваща широк спектър от услуги в областта на железопътния товарен транспорт. През 2012 г. 97,9% от приходите от операционна дейност на Групата са представлявали приходи от продажби, сред които преобладават услугите за железопътен превоз на товари. Освен това Групата предоставя на своите клиенти допълнителни услуги, в това число: вътрешни и международни превози на товари, интермодални услуги, допълнителни и терминални услуги (пренасяне и съхраняване на товари на мястото, където се съединяват двете различни по стандарт жп линии на източната граница на Полша, както и на други ключови места). Освен това Групата извършва самостоятелно и по-голямата част от поддръжката и ремонтните дейности. Групата превозва различни видове товар, с най-голям дял са суровините, при растящ дял на интермодалните превози. През 2012 г. Групата е превозила 116,7 млн. тона товар, а транспортната дейност в Полша възлиза на 29,6 млд. ткм. Най-голям дял от дейността на групата представляват: твърди горива (предимно въглища), инертни и строителни материали, както и руди и метали, които възлизат съответно на 38,5 %, 22,0% и 13% от общата транспортна дейност за 2012 г. През първата половина на 2013 г. Групата е превозила 52,8 млн. тона товар, а транспортната дейност в Полша възлиза на 14,0 млд. ткм. За сравнение, през първата половина на 2012 г. Групата е превозила 55,6 млн. тона товар, а транспортната дейност в Полша възлиза на 14,1 млд. ткм.

През 2012 г. Групата е обслужвала над 1000 клиента, при което 56,4% от приходите от операционната дейност е била генерирана от 40 ключови клиента, а 10 от най-големите клиенти на Групата са гарантирали 30,3 % от приходите от операционната дейност на Групата през 2012 г. Групата има дългосрочни отношения с най-големите промишлени групи в Полша, в това число ArcelorMittal Poland, Групата PGE, Групата Tauron, Групата JSW, Węglokoks, както и производители на инертни материали. Групата има най-големия парк подвижен състав за железопътен товарен превоз в Полша, а в момента е единствения превозвач в Полша, който е в състояние да предостави необходимия брой локомотиви и вагони за обслужването на голям брой клиенти, в пиковия период на превози. Към 30. юни 2013 г. Групата е разполагала с 2 459 локомотива и с 63 488 товарни вагона. Този брой гарантира значително конкурентното предимство на дружетвото, тъй като покупката на нови локомотиви и вагони представлява значителна трудност за новите дружества в бранша.

Финансови данни, в милиони злоти от консолидиран отчет за приходи и разходи на Групата за посочените периоди:
За 2010 г.: Приходи: 4 778; Нетна Печалба: 31,6; Нетен паричен поток от оперативна дейност: 470,6
За 2011г.: Приходи: 5 577; Нетна Печалба: 411,6; Нетен паричен поток от оперативна дейност: 865,9
За 2012 г.: Приходи: 5 173; Нетна Печалба: 267; Нетен паричен поток от оперативна дейност: 781
За 2013 1-во полугодие: Приходи: 2 291; Нетна Печалба: 76,8; Нетен паричен поток от оперативна дейност: 293


Динамичният ръст в оперативните приходи през 2011 г. произтича от засиленото търсене на инертни и строителни материали във връзка с изпълнението на инфраструктурни проекти в Полша, както и от преструктурирането и оптимизирането на дейността на Групата. Спадът през 2012 г. е причинен от намаляването на инфраструктурните проекти, но нивото на приходите през 2012 г. е около с 8,3% по-високо, отколкото през 2010 г.

Конкурентни предимства:

• Безспорен лидер в Полша - вторият по големина на пазара на товарни железопътни превози в ЕС
• Положителни дългосрочни перспективи на пазара, на който Групата води своята дейност
• Силна и стабилна позиция на групата в Полша, с перспективи за развитие в страната и чужбина
• Широк спектър от услуги, допълващи транспортната дейност на Групата
• Дългосрочно партньорство с ключови клиенти
• Най-големият в Полша жп парк подвижен състав
• Безпрецедентно преобразуване на държавно предприятие в конкурентен товарен железопътен превозвач
• Силна финансова позиция

Стратегия

• Подобряване на оперативната ефективност, с цел ограничаване на разходите
• Запазването на лидерска позиция в Полша
• Развиване на дейност в развиващите се и атрактивни пазарни сегменти в Полша
• Развитие на бизнес в чужбина

Политика относно изплащането на дивиденти

Бордът на PKP Cargo ще препоръча предназначаването на 35-50% от годишната печалба на компанията за изплащането на дивиденти.

Структура

Към момента единствен собственик на дружеството е Продаващият Акционер - Групата PKP S.A., която притежава 43 338 015 акции, представляващи 100% от капитала. В рамките на офертата Групата PKP иска да продаде 50% минус една акции от PKP Cargo S.A. Останалите акции остават собственост на PKP.

Окончателният брой на предлаганите акции ще бъде определен по такъв начин, че след проведеждането на офертата, като се вземе в предвид емисията от акции за служители на PKP, планирана след стартирането на търговия на Варшавската Фондова Борса, PKP да остане мажоритарен собственик на над 50% от капитала на дружеството.

Борсова продажба

Публичното предлагане се състои от акции, предлагани от PKP S.A., който в момента е собственик на 100% от капитала на PKP Cargo. PKP S.A. предлага до 21 669 007 акции серия А, т.е. 50% минус една от всички акции на Дружеството.

На 22.10.2013г. ще бъде определена цената на предлаганите акции за индивидуалните и институционални инвеститори. Продажната цена за институционални инвеститори може да бъде определена на ниво, по-високо от максималната цена.

Най-късно в деня на определяне на продажната цена, т.е. 22.10.2013г., PKP S.A. ще определи и окончателния брой предлагани акции.

Освен продажбата чрез борсата, законът в Полша изисква 15% от акциите на дружеството да бъдат предоставени на неговия персонал. Показателно за общата борсова култура в Полша е, че дори синдикатите изказваха мнение относно цената на акциите по време на периода за записване от физически лица.

От Интеркапитал очакваме над 50,000 души да станат пряко акционери. Цената на записване беше определена на 68 злоти, близко до горния край на предварително индикирания рейндж. Интересът само от частни лица в Полша е надхвърлил 4 пъти предлагането. Освен това имаше много силен интерес от институционални инвеститори, включително и фондове от България.

На фона на ситуацията в нашите Товарни превози на БДЖ, случващото се в Полша изглежда като от друга планета. Но всъщност, то е резултат от добро управление, правилни решения и сигурно на много жертви от страна на персонала, но поне сега те ще им се отплатят с висока цена на акциите, от които и те имат.

 

Николай Майстер, Интеркапитал Маркетс