В България коли се регистрират и прехвърлят сякаш са космически кораби

Най-доброто от печата

07-10-2013, 06:02

Снимка:

Сега

Автор:

Bulgariautre

Всичко от Автора

Споровете около правителствената Мярка 81, с която уж ще се облекчат хората за сделките с коли, всъщност само осветяват цялото административно безумие, гарнирано с всевъзможни опашки и такси

Още в секундата, в която кабинета "Орешарски" обяви 100-те мерки за намаляване на административната тежест за гражданите, беше ясно, че една от тях ще запали големи спорове, че и скандали. Ако някой бъде питан за някоя друга от 99-те мерки, едва ли изобщо ще се сети. Но за Мярка №81 няма как да не е чувал. 

И как иначе, след като медиите извадиха на преден план именно идеята на правителството да отпадне задължителната нотариална заверка на подписите при прехвърлителните сделки с автомобили. Въпросът засяга автокъщите, вносителите на автомобили, както и КАТ, нотариусите, общините, МВР.

Като предложител на въпросната мярка е отбелязана Асоциацията на вносители на автомобили. Мотивът е, че "практиката в европейските страни е да не се изисква нотариална заверка на подписите въобще при прехвърляне собствеността на превозните средства". За изпълнител е посочено МВР. Най-изненадани и недоволни са над 600-те нотариуси, които изразиха позицията си чрез ръководството на Нотариалната камара. 

Според тях т.нар. нотариална регистрация, изразяваща се в заверка от частния нотариус на подписите на страните по прехвърлителна сделка с МПС, има 80-годишна нормативна история. За първи път нотариалното удостоверяване е въведено през 1931 г. със Закона за уреждане собствеността и залога върху земеделските и превозните машини със значителна стойност. По-късно е преуредено през 1964 г. със Закона за МПС, а след това през 1973 г. - в Закона за движението по пътищата, последната редакция в който е от 1999 г. Или иначе казано - има дълга традиция. Приема се, че това е част от възложените от държавата функции на иначе частните нотариуси. Друг аргумент е, че ще има рязко увеличаване на измамите по сделките с коли.

На трето място идва обяснението, че сега сделките минават през 615 нотариуси, които са разположени в над 100 града. Ако се приеме идеята дейността да отиде в МВР, респективно в КАТ, то тогава същото ще се извършва в 28 поделения на пътната полиция в 28 града. Очаквано е да има опашки и проблеми. Освен това се смята, че сегашните нотариални такси ще бъдат заменени от други държавни, и то по-високи. Новият режим автоматично означава да се дадат много държавни пари, за да се осигури техника за КАТ, за да се правят проверките, които сега правят нотариусите.

Друг техен аргумент е, че държавата им е вменила задължението да проверяват дали е внесен пътният данък, който много хора се опитват да спестят. Не се извършва сделка с автомобил, ако този данък не е внесен. И не на последно място - към момента на сделката се внася и дължимият местен данък, за който отговорен е пак нотариусът. Счита се, че ако двата данъка не бъдат внесени, а нотариусът въпреки това одобри подобна сделка, то той става солидарно отговорен с некоректните платци и плаща той. А за коректността на самата сделка нотариусът отговаря с имуществото си.

"Нотариален" аргумент е дори обстоятелството, че според доклад на антинаркотичната американска служба ДЕА за България едно от местата, в които се перат пари, са автокъщите. Според нотариусите именно те са лобирали за промяна в режима. 

Дава се пример и с Турция, където за м.г. местните нотариуси са прехвърлили 4.8 милиона коли втора ръка. Там имало стройно изградена система - всеки нотариус има достъп до данъчното досие на един субект, до регистрацията, до задълженията на това лице. И не се извършва сделка, ако не е удовлетворен фискът, ако има някакви задължения, ако е наложен запор. Всичко това дава максимални гаранции за усилията да се ограничат възможностите за злоупотреби с отчуждаването на МПС. Нещо повече - в момента там се води дебат дали и самата регистрация на МПС да не се извършва от нотариусите. 

От камарата изрично подчертават, че нотариалните такси по прехвърлянето на коли са много малка част от приходите им - около 2 на сто. И твърдят, че не са страна по спора, а искат да не допуснат измами и неплащане на данъци. Друг е въпросът, че хората отдавна са намерили лесното - декларират ниски оценки, за да е таксата по-малка. А много често изобщо не прехвърлят коли - карат ги с пълномощни. 

Прави или не обаче, нотариусите може би не усетиха как на практика с дебата извадиха един много сериозен проблем. И той е, че незнайно защо автомобилите в България се прехвърлят сякаш се купуват и продават космически кораби. Нещо повече. Като се започне от регистрацията на един автомобил, та се стигне до неговото заличаване, се минава през куп институции и през десетки и дори стотици документи, такси, данъци, мита и какво ли не. И в огромната си част става дума за безсмислени неща, за абсурдно разкарване и плащане. 

Според Закона за местните данъци и такси (ЗМДТ) регистрирането на съответното моторно превозно средство - автомобил, камион, мотоциклет, става в КАТ, но и в общината. Собствениците на превозни средства са длъжни "да декларират пред общината по постоянния им адрес, съответно седалище, притежаваните от тях превозни средства в двумесечен срок от придобиването им". 

Още тук се вижда за каква двойна работа става дума. Ако се продаде или купи кола, трябва да се мине пак през КАТ, през нотариус и отново през общината. И навсякъде има такси, данъци. Ако пък се заличава кола - пак се минава през КАТ и общината. Да не говорим какво трябва да се направи дори само при регистрация на кола в общината: да се попълни типова декларация. След това общините изискват документ за придобиване, като се отбелязва, че се иска договор и фактура. Трябва да се занесе и квитанция или платежно нареждане за платени 2.5 на сто данък при прехвърляне. Необходимо е да се носи и квитанция или платежно за платен данък върху превозното средство - ако такъв е плащан и докато е плащан. Задължително се иска и големият талон на КАТ. Ако пък ще се искат облекчения, то трябва да се занесе и решение на ТЕЛК. Накрая, ако друг подава документите, трябва да има нотариално заверено пълномощно. Да не говорим, че трябва да се ходи и в КАТ, където пък като се започне от регистрационните табели, та се стигне до талоните, си е все изръсване, и то напълно необяснимо. В Испания например табели може да си купиш във всеки супермаркет. А тук чакане, такси, какво ли не.

От цялата работа е ясно едно - че регистрацията на автомобили от всички видове - от първоначална, през съответната прехвърлителна сделка, до заличаването на автомобила и неговото унищожаване трябва да става на едно място 
Дали това ще е КАТ, общината или при нотариуса, който като юрист ще гарантира законността, е без значение. Просто трябва да се прецени от една-единствена гледна точка - удобството на гражданина и по-малко негови безсмислени разходи. Нито сегашното положение, нито спорната Мярка 81 обаче имат нещо с хората. А става дума за милиони автомобили и сделки с тях. Постоянни, всекидневни, ежечасни. Автомобилът вече не е лукс, а необходимост. Освен това той не е недвижим имот, че да се третира едва ли не като такъв при таксите и данъците. Всичко останало е наистина абсурдно, игра за правомощия и пари и като краен резултат - подигравка с хората. Това ли е целта на властта?