Преглед на печата за 6 октомври

Най-доброто от печата

06-10-2013, 02:41

Автор:

Кирил Аспарухов

Всичко от Автора

Още по Темата:

Слънчево и студено в неделя

Нелегални превозвачи масово извършват услуги на територията на страната и за чужбина, казва пред "Труд" шефът на Сдружението на автобусните превозвачи Галя Топалова. Според нея никога досега проблемът не е бил в толкова големи мащаби, както в момента. Нерегламентираните курсове се извършвали с микробуси с 8 плюс едно места. Тези превозни средства могат да се карат с любителска книжка и лесно минават държавните граници. Нелегалните превозвачи вече са добили много голяма популярност за хората от Кърджали, Силистра или Разград, които работят в чужбина. При тези микробуси няма лиценз за транспортна фирма, няма работно време, лекар, трудови договори за шофьорите, обясни Топалова, която е и управител на фирмите "Груп" и "Етап Адрес". Въпреки че цената на превоза не е по-ниска от тази на автобусния билет - за пътуване от Холандия или Белгия родните гастарбайтери плащат 250-300 лева, те са предпочитани от нашенците зад граница, тъй като времето за пътуване е по-кратко. Нелегални превозвачи са окупирали и почти изцяло автобусните превози от София за Видин, Монтана, Враца, Козлодуй, Дупница и Ботевград, оплакват се автобусните фирми. Те обирали пътниците пред софийската Централна гара и съседната до нея Централна автогара. Освен с микробуси по някои маршрути пътували и леки коли с по четирима пътници.

БСП планира да спра командировките на депутатите си в чужбина и страната. Рестрикцията е опит на червените да разрешат проблема с кворума в парламента, научил "Труд". Социалистите очакват и другата управляваща партия - ДПС, да предприеме подобна мярка. Ограничението ще е временно и няма да важи за изключително важни международни пътувания. За да има кворум за работа, в пленарната зала трябва да бъдат и депутати от ГЕРБ или "Атака", тъй като управляващите са по-малко от 121. Причината за рестрикцията е, че в петък социалистите и ДПС сами си провалиха пленарното заседание. На работа не дойдоха 7 депутати от левицата и 11 - от движението. Шефът на парламента Михаил Миков обясни, че няма да има "средновековни санкции" за отсъствия, но са възможни извънредни заседания на депутатите. Той подчерта, че парламентарна криза няма. В левицата обаче планират глоби от поне 300 лева за отсъствие.

Един от активните участници във февруарските протести Янаки Ганчев създаде Народна партияпише "Стандарт". На учредителното събрание той беше избран за председател. Новата партия се позиционира в център-дясно. Създателите й се определят като "истинските протестиращи" и се обявяват за реално представителство на хората във властта. Янаки Ганчев и членове на новата партия са познати от зимните протести. След тях създадоха сдружение "Орлов мост за промяната". Други от участниците във февруарските демонстрации обаче се дистанцират от тях.

Няма да има миграционен наплив на българи и румънци към Германия след падането на последните трудови ограничения за тях от 2014 г., заявява в интервю за списание "Шпигел" еврокомисарят комисар по заетостта, социалните въпроси и приобщаването Ласло Андор, информира "24 часа". Във връзка със страхове в Германия за социалния мир при евентуален миграционен наплив на българи и румънци догодина Андор заявява, че не вижда никаква опасност. Според него в голямата си част българите и румънците работят и силно допринасят за растежа на федералната република, защото плащат данъци и социални осигуровки и харчат пари в Германия. Еврокомисарят признава, че в някои градски райони на Германия имигранти наистина живеят при много тежки условия, но изтъква като причина за това лошите условия на труд в някои браншове на германската икономика. Като пример той посочва месарската индустрия, в която са заети много нископлатени източноевропейци. В интервюто си той препоръчва на следващото германско правителство да въведе установена със закон минимална работна заплата в страната.

Близо 100 000 българи са на воден режим въпреки падналите през последната седмица валежи. В четири града и 156 села водата потича от чешмите само в определени часове, съобщава "Стандарт". Според базата данни на Министерството на регионалното развитие Омуртаг, където има 8395 жители, и Тетевен - 9806 жители, са най-големите места с нарушено водоподаване. Значителен брой хора с режим на водата живеят в областите Габрово, Ловеч, Пловдив, Сливен, Търговище. Най-много засегнати от водния режим имало в началото на септември, когато около 133 хил. души са били без водаЕдна от основните причини за продължаващия с десетилетия режим на водата в тези области е старата ВиК мрежа, като на места довеждащите водопроводи са изградени преди повече от 40 години и са силно амортизирани. Не са изграждани и нови язовири. Заради това Министерството на регионалното развитие е предложило програма за ВиК сектора за 35 млн. лв., с която да се реши проблемът с безводието. Все още обаче не е ясно дали финансовото министерство ще отпусне пари за нея.

Черно море е затлачено от пластмасови отпадъци, пише още "Стандарт". Затова от Черноморска мрежа на неправителствените организации, която включва делегации от шестте държави, граничещи с уникалния морски басейн настояват за строг контрол върху изхвърлянето на пластмасови отпадъци в Черно море и драконовски санкции. Учените твърдят, че чрез рибата, която консумираме, хората поглъщат и много химически отпадъци. По данни на Програмата на ООН за околната среда, на всеки квадратен километър морска площ се падат около 13 000 парчета пластмасови отпадъци, съобщи БНТ. Съответно морските течения ги разнасят по целия свят. За Черно море статистика няма, всеки обаче е видял, че по крайбрежието има изхвърлени най-различни пластмасови боклуци, а плажовете са наситени с пластмасови капачки от бутилки. Още по-обезпокоителен е фактът, че и във водата все по-често плуват найлонови торбички, опаковки, бутилки и какво ли още не, разказва изданието.

Само 18 линейки обслужват района на столицата с население от два милиона души. На този фон - автопаркът на Народното събрание неколкократно надхвърля броя на колите, с които се спасява човешки живот - там има повече от 100 автомобила, четем в "Труд". По информация на bTV сред най-големите проблеми в Спешната помощ са ниското заплащане и липсата на лекари. В системата в цялата страна към настоящия момент има прекалено свободни работни места. В България в момента има 389 линейки, а част от тях трябва незабавно да бъдат сменени с нови. "Съгласна съм, че е абсурдно, но ще коментирам проблема само от нашата позиция - и екипите, и линейките ни са малко. За Спешна помощ трябват нови линейки с пълно оборудване", обяснява зам.-директорът на Центъра за спешна медицинска помощ в София д-р Светла Богданова.