Борисов най-добре знае защо няма да има магистрала "Хемус"

Най-доброто от печата

20-09-2013, 05:46

Снимка:

Юлиян Савчев

Автор:

Bulgariautre

Всичко от Автора

Отдавна е известно, че европейските пари няма да стигнат за отсечката от Ябланица до Шумен, затова популистките атаки сега са особено дразнещи

Дали ще има магистрала "Хемус" и ще се плаща ли пътуването по нея, докато на юг си карат безплатно по "Тракия"? Политическото безсилие на бившия премиер Бойко Борисов и вицепремиерката му Лиляна Павлова изведнъж стреснаха обществото с тези въпроси. Към тях се включи и президентът Росен Плевнелиев, който заподозря "национално предателство". Причината е, че най-накрая някой от управляващите - в случая регионалният министър Десислава Терзиева - се осмели да каже, че магистралните ни мечти се простират далеч извън чергата.

Отдавна е известно, че европейските пари няма да стигнат до "Хемус", защото не са безкрайни, а и бюджетът на оперативна програма "Транспорт" за следващия период засега е най-сериозно орязан спрямо останалите програми - с 400 млн. евро. Европа не иска да инвестира в магистрали, а в наука. Очакваните 1.5 млрд. евро, които България ще получи за следващите 7 г. за инфраструктура, са предопределени отдавна. Още когато страната ни реши да строи най-дългия тунел в Европа през Кресненското дефиле. Списъкът на пътните проекти, които ще финансира Брюксел до 2020 г., бе известен, докато управляваше още Борисов. Включва магистрала "Струма". И толкоз.

Именно заради това провокацията на Борисов и Павлова на тема "Хемус" е особено дразнеща. В настоящия програмен период страната ни получи европейско финансиране за трите лота на магистрала "Струма". Най-скъпата и сложна отсечка - между Благоевград и Сандански, с 15-километров тунел през дефилето - остана за периода 2014-2020 г. ЕК ни отпусна парите за трите лота при изричното условие, че ще изградим цялата магистрала, за да има ефект от вложените пари досега. Ако се откажем да я завършим, ще трябва да върнем парите за построеното.

Прогнозната стойност на лот 3 на "Струма" варира между 800 млн. евро и 1 млрд. евро (с цялата условност на сумите). Пак според индикативна стойност "Хемус" ще излезе около 800 млн. евро. Тоест в най-добрия случай за двете магистрали ни трябват 1.6 млрд. евро. Но Брюксел не ни дава всичките 1.5 млрд. евро по ОП "Транспорт" за магистрали, колкото и да му се иска на Борисов

Половината от тези пари трябва да отидат за жп транспорт и инфраструктура, за които бившият премиер избягва да говори. Т.е. страната разполага най-много с 800 млн. евро, за да доизгради "Струма", "Хемус", скоростните пътища от Русе към Велико Търново, Шумен, както и Видин - София, тунелът под "Шипка" и каквото си искаме още. Именно защото бе ясно, че няма как да получим толкова пари за инфраструктура от еврофондовете, правителството на Борисов започна да говори за построяване на полумагистрала "Хемус", тоест от Ябланица до Велико Търново, а оттам до Шумен да е само скоростен път (по две ленти в посока, но без аварийни ленти). 

Всъщност как е най-ефективно да се изгради пътят от Ябланица до Шумен ще стане ясно, след като е готово предпроектното проучване за "Хемус". То би трябвало да сравни различни трасета и ефективността им, да даде отговор за очаквания трафик и за необходимата инвестиция. Тогава на базата на реалните и новите данни правителството следва да търси варианти за изграждането на "Хемус", защото е повече от ясно, че Северна България има нужда от подобно съживяване. Решението за това проучване бе взето именно по времето на Борисов.

Но едва когато Плевнелиев и Борисов започнаха популистките атаки, Терзиева се сети да обясни, че ресурсът не стига. Обаче си беше вкарала вече автогол, защото дотогава и тя твърдеше, че "Хемус" ще се строи. Как? Това е големият въпрос, на който нито сегашните управляващи имат отговор, нито предишните. Идеята за публично-частно партньорство звучи доста екзотично. Първо, защото у нас няма нито един голям обект, изграден по този начин. Второ, ако частникът построи магистрала, естествено, ще иска после да си върне инвестицията. Което още по-естествено става чрез такси. Срещу което Борисов скача яростно и отправя следния съвет към варненци по адрес на министър Терзиева: "Щях да ходя и да искам да я бия с камъни"

Естествено, Терзиева може да даде същия съвет на русенци по адрес на Борисов или още по-лошо - на тираджиите от и за Турция. Защо скоростният път Русе - Свиленград може да е с такси, а "Хемус" - не? Но докато чакаме катарците да налеят милионите в скоростния път, да разсеем още една заблуда. Всички магистрали в България един ден ще станат платени, защото сме поели ангажимент пред Европа да въведем тол такси. Те ще заменят винетките и шофьорите ще плащат за изминатото разстояние. Първото решение за избор на консултант за проучване какви тол такси ще са най-удачни за страната и последващото даване на концесия на системата е взето от Министерския съвет на 16 март 2011 г. Тогавашният регионален министър Росен Плевнелиев обяснява, че сме последната страна от ЕС, която не е започнала подобни процедури. Без нито дума коментар от премиера Борисов точката е приета.

Спорът кой път в България е приоритетен за съжаление се води чрез замеряне в медиите с пътни проекти. Пътища се строят не за един мандат и ако страната ни имаше пътна стратегия, щеше да е ясно за всички следващи правителства какво искаме да се постигне в пътната инфраструктура. Докато няма такъв документ, всяко правителство може да пренарежда пътната карта, да включва и изключва проекти и да прави политика от това. Впрочем и договорените занапред пари с Брюксел са под условие, защото България трябва да има стратегия до 2016 г. Това в ГЕРБ също го знаеха, но въпреки че цялото им управление мина под знака на магистралите, не сметнаха за необходимо да ги поставят в стратегически документ.