Московски: Спирането на приватизацията на БДЖ е голяма грешка

По думите на бившият транспортен министър - "Товарни превози” са търговско предприятие и нямат право на държавна помощ

Спирането на приватизацията на БДЖ "Товарни превози" е голяма грешка. Това каза в интервю за "Фокус" Ивайло Московски, бивш министър на транспорта, информационните технологии и съобщенията. Не разбрахме основанията и причините на принципала да спре приватизацията, допълни той.

"Няколко пъти сме обяснявали, че тази приватизация беше жизнено необходима, по няколко причини. Първо, приватизацията беше необходима, защото за преструктуриране на останалите задължения, ще е необходим нов заем. Този заем ще е държавно гарантиран – тоест ще се даде на държавата, а държавата ще го предостави на БДЖ, което е държавна помощ. За да бъде нотифициран такъв заем, трябва поне половината да е от участие на БДЖ, а те няма откъде от друго място, освен от приватизацията, да осигурят такива приходи. По този начин пада възможността държавата да финансира чрез нотификация преструктуриране на останали задължения", обясни Московски.

Според него основанието, че трябва да се пазят работни места, също не е аргументирано.

"Защото в предприватизационния договор е записано, че новият собственик, който и да е той, е длъжен в следващите четири или пет години да запази същия брой работни места", каза Московски. "Всички планове за преструктуриране, които желаят да направят без приватизация, са свързани със сериозни инвестиции, които няма откъде да дойдат. "Товарни превози” са търговско предприятие и нямат право нито на държавни субсидии, нито на каквато и да е държавна помощ", обясни бившият министър на транспорта.