Орешарски откри 1200 начина как държавата тормози бизнеса

Най-доброто от печата

11-06-2013, 05:59

Автор:

Bulgariautre

Всичко от Автора

Идентифицирани са 778 режима и още 420 процедури, които ограничават бизнес активността

1200 различни регулаторни и лицензионни режима, които оказват влияние върху бизнеса, са успели да открият за кратко време съветниците на премиера Пламен Орешарски.

До момента са идентифицирани 778 режима и още 420 процедури, които не се разглеждат като режими, но ограничават бизнес активността, разказа министър-председателят след среща с четирите големи бизнес организации - БСК, БТПП, КРИБ и АИКБ.

"Регулациите никнат като плевели, от 2001 г. непрекъснато се увеличават", коментира след срещата шефът на АИКБ Васил Велев.

Срещата, на която участие взеха и министрите на финансите Петър Чобанов, на икономиката Драгомир Стойнев и на труда Хасан Адемов, бе първата от серия консултации на премиера Орешарски за намаляване на държавната и общинска регулация върху бизнеса. Според шефа на стопанската камара Сашо Дончев това било своеобразен преглед кои свободи на бизнеса да бъдат реституирани.

До 2 седмици ще бъде сформирана работна група, в която от страна на правителството ще участват зам.-министри, и тя ще започне преглед на режимите, които ограничават бизнеса. Предложения за отмяна и облекчаване на регулаторни режими пък трябва да има до есента, за да може отмяната им и намаляването на таксите, които плаща бизнесът, да бъдат предвидени в бюджета за следващата година.

Крайната цел е намаляване на броя на административните режими и сваляне на разходите, които бизнесът отделя за такси към държавата и общините, обясни Пламен Орешарски. "Това ще позволи като цяло условията за бизнеса в България да станат по-добри и всички режими да бъдат по-леки за приложение и изпълнение", подчерта премиерът.

Целта на работната група е да отпаднат възможно най-много регулации, стана ясно от изявленията на Орешарски и представителите на бизнеса. "Засега е ясно само, че всички, които съществуват заради законодателството на ЕС, ще останат", каза премиерът.

"Всички режими са вредни и ненужни и трябва да бъдат премахнати. От тази точка ще започнем работа, а тези, които съществуват заради ЕС или администрацията успее да докаже, че са целесъобразни, ще останат", коментира Васил Велев.

Най-тежките, които тормозят бизнеса, обаче са на общините. От тях са се оплакали бизнесмените на премиера и министрите. Проблем е и различната практика на всяка община както в определянето на размера на таксите, които събира, така и за документите, които иска за изваждането на разрешително. Заради това към работната група ще бъде привлечено и Националното сдружение на общините, за да участват и местните власти в дискусията от какви такси и разрешителни могат да се откажат.

Общините обаче не са склонни да преразглеждат по-голямата част от собствените си режими, защото таксите, които събират от бизнеса, са един от основните източници на собствени приходи за бюджетите им.

Бизнесът иска да се прехвърлят по-голяма част от регулаторните режими към браншовите организации.

Консултациите за създаването на работната група за преразглеждане на режимите ще продължат цяла седмица. Веднага след бизнеса вчера при премиера бяха представителите на синдикатите. Предстоят срещи и с неправителствени организации и представители на движенията, които участваха в организацията на протестите срещу правителството на Бойко Борисов през зимата.

На интернет страницата на Министерския съвет пък ще бъде публикувана форма, през която своите идеи за отмяна на регулаторни режими и такси може да даде всеки гражданин.

 

Какво предлага бизнесът:

 

Три от четирите работодателски организации са предали на премиера писмено своите виждания как да се подобрят условията за правене на бизнес. Единствено КРИБ не е направила предложения, защото вчера било само началото на диалога, каза шефът на организацията Огнян Донев. Ето част от предложенията на другите три организации:

Българска стопанска камара

- Всяко предложение за нов нормативен акт да се подлага на оценка на въздействието, а 6 месеца след като е приета нормата, да има още една оценка;

- ДКЕВР да определя само енергийната компонента от цената на тока, а всички такси и добавки да са с една и съща цена поне за 5 години;

- Държавата да плаща лихва на фирмите, ако забави плащане към тях повече от 30 дни;

- Българската банка за развитие да погасява предварително задълженията на държава и общини към бизнеса, включително ДДС и акцизи, срещу нисък дисконт;

- Държавните и общински такси да покриват само разходите на администрацията за дадена услуга;

- Приходите от такси и глоби да отиват директно в бюджета, за да нямат интерес ведомствата непрекъснато да увеличават размера им;

- Да има лимит на съдебната такса по търговски дела. Съдебните такси да се плащат поетапно - 20% преди начало на делото, а остатъкът след края от загубилия;

- Такса смет да се плаща само според количеството отпадъци;

- Търговският регистър да се аутсорсне към бизнеса;

- Държавните контролни органи да спрат да събират такси от бизнеса заради това, че го проверяват;

- Да се намалят нотариалните такси;

- Да се махнат условията за кандидатстване за обществена поръчка и да се иска само гаранция за добро изпълнение;

- Държавни и общински фирми да не могат да се създават в бранш, където има частна конкуренция;

- Държавата да не се меси в ценообразуването, особено на храни и горива;

- Премахване на привилегиите на полицаи, военни и служители на Министерството на правосъдието;

- Реформа на ТЕЛК;

- Пътна карта за електронно правителство.

Асоциацияна индустриалния капитал в България

- Принципът на мълчаливото съгласие да се въведе като норма, а мълчаливият отказ от страна на администрацията да се забрани;

- Възстановяване работата на икономическия и социален съвет;

-Аутсорсинг на колкото се може повече административни функции и услуги към бизнеса;

- Създаване на звено в МС за облекчаване на административната тежест и бюрокрацията.

Българска търговско промишлена палата

- Приемане на закон за браншовите организации и тяхното участие в комисиите за обществени поръчки;

- Класацията на кандидатите за обществена поръчка да се извършва от компютър.

* Редица от мерките на трите организации се препокриват, тук е представена като авторство на тази, която най-добре я е описала.