Събират идеи как да пазим пешеходците

Мисия Бургас

07-05-2013, 06:12

Снимка:

БГНЕС, архив

Автор:

Burgasutre

Всичко от Автора

Инициативата е част от акциите за Международната седмица за безопасност на движението

Предложения, относно безопасността по улиците, и да сигнали за нередности, събират от фондация "Безопасни улици от Валя" и сдружение "SOS-ПТП". Всеки желаещ може да даде своята идея от днес до 10-и май от 10 до 12 часа или и от 16,30 до 18,30 часа, пред общината, където ще има разположен щанд. Инициативата е по случай Международната седмица за безопасност на движението като тази година фокусът в върху пешеходците. Мотото на кампанията е "Безопасност на Пешеходците- уязвими участници в пътното движение в градските райони".

"На място представител на фондацията ще раздава брошури с полезни съвети за участниците в движението, а представител на сдружението ще дава консултации за действията, които може да предприемете, ако сте пострадали от катастрофа", обясниха организаторите. 

Пешеходците са най-многобройната група участници в движението. Ето някои факти свързани с тях:

Само 3-4% от инцидентите по улиците са по вина на пешеходци!

Над половината от кръстовищата в населените места не дават възможност за пресичане на Пешеходци.

Често в големите градове Пешеходците са принудени или да използват автомобил или да вървят по 1 км за да отидат на отсрещния тротоар.

Пешеходците са най-ограничаваните и най-пострадалите от хаотичната транспортна политика през годините в населените места и необмисленото застрояване.

В повечето населени места най-много пътни инциденти(предимно м/у автомобили) стават там, където няма осигурени възможности за пресичане на пешеходците.

Повечето пешеходци нямат необходимото чувство за самосъхранение и реална представа за опасността.

Но истината днес е, че пешеходците вече не се чувстват сигурни дори на тротоарите.

Какви са причините и какво трябва да се направи за да станат градовете по-безопасни за пешеходците:

Над 90% от шофьорите не спазват ограниченията на скоростта в населените места.

Повечето тротоари и пешеходни зони у нас са заети от паркирани автомобили, а в последно време и от велоалеи. Политиката в населените места все още е насочена към несъздаване на пречки за автомобилите, което увеличава използването им.

Все още транспортната политика в много от населените места принуждава хората да използват личните си автомобили.

"Специалистите" отговарящи за безопасността, вместо да създават условия за пешеходците, премахват дори пешеходни пътеки, на които са станали фатални инциденти, а с това задълбочават проблема.

Създаването на платени зони за паркиране не е достатъчно за да се ограничат автомобилите. Това трябва да става успоредно със създаване на повече условия за алтернативно придвижване- градски транспорт, велоалеи, пешеходни алеи.

Алтернативните начини на придвижване не трябва да си пречат едни други! Това води единствено до избора за придвижване с автомобил.

Създаването на нови улици, кръстовища на две нива и естакади за автомобили в населените места също води до увеличаване на използването им, а това от своя страна до ограничаване на най-многобройната група участници в движението- Пешеходците.

Все още в много градове не се мисли за извеждане на трафика извън пределите на града- околовръстни пътища

Недопустимо е в съвременен град да няма достатъчно възможности за пешеходците. В града трябва да има преки, удобни, приятни и безопасни маршрути. Маршрутите трябва да са такива, че пешеходецът да не обикаля излишно и да има директни и бързи връзки в и между кварталите, както и при пресичане на улици и кръстовища.

Ходенето пеша и велосипедът са едновременно придвижване и спорт, с всичките си социални и екологични ползи. По тази причина те би трябвало да са приоритетни за всеки град.