Пролетта събуди кредитирането

Най-доброто от печата

22-04-2013, 08:11

Автор:

Bulgariautre

Всичко от Автора

Хората търсят пари в брой за пролетни ремонти, абитуриенти и майските празници

Пролетният дъжд отми ръждата, сковала банковото кредитиране. Струпването на празници като Цветница, Великден, както и сезонът на абитуриентските балове мотивираха все повече българи да теглят потребителски кредити от банките, показа проверка на "Стандарт". "За по-малко от месец и половина (от 1-ви март до 12-ти април) сме отпуснали повече кредити, отколкото за първите два месеца на годината", коментира Евтимиос Зоис, началник "Потребителско кредитиране" в Пощенска банка. По думите му, до този момент обемът на отпуснатите кредити надвишава с повече от 50% постигнатите резултати през същия период на миналата година. "Позитивното е, че ръст има и спрямо миналата година и той е достатъчно отчетлив, за да не е резултат от конкретни активности с краткотраен ефект", констатира Зоис. На същата пролетна вълна е и УниКредит Булбанк. Оттам за февруари отчитат около 50% ръст на броя отпуснатите потребителски кредити спрямо същия месец на миналата година. Средната сума на заемите варира около 5 000 лева, добавят от банката. Оказва се, че гражданите не търсят най-малките възможни заеми, а масово се насочват към суми от 5-6 хил. лв. Това се потвърждава и от данните на Societe Generale Експресбанк. "Наблюдаваме лек ръст на потребителските кредити спрямо 2012 г., като броят на исканията за кредит са се увеличили с 10% при запазване на средния размер, който е около 6 000 лв.", каза Радослав Велков, ръководител отдел "Индивидуални клиенти" във френската банка. Но може ли все пак струпването на толкова празнични дни през пролетта да е единствената причина за засилване на потребителското кредитиране? "Активният период се дължи на предстоящите великденски и майски празници, абитуриентските балове, но също така и на факта, че потребителите стават все по-уверени във възможностите си за поемане и обслужване на дълг", смята Велков. "Март и април са месеци с ясно изразена сезонност - това е периодът, през който пазарът се събужда след затишието през януари и февруари. Увеличава се активността на банките по рекламни кампании и промоционални предложения, а потенциалните клиенти се подготвят за планирани ремонти на своите жилища и за предстоящите празници. В тази връзка не е учудващо, че има подобен ръст", разяснява Евтимос Зоис от Пощенска банка. Финансовите институции са кръвоносната система на всяка икономика. Дали засиленият ръст в кредитирането може да се тълкува като пролетен сигнал за събуждане на икономиката, предстои да видим.