ОЛАФ разследва земеделския министър за злоупотреба с евросредства

Най-доброто от печата

12-02-2013, 07:15

Автор:

bulgariautre

Всичко от Автора

Въпреки скандала Мирослав Найденов се кани да даде нови 50 000 лв. за поддържане на Facebook страница и Twitter акаунт

Европейската служба за борба с измамите (ОЛАФ) започна разследване срещу земеделския министър Мирослав Найденов по сигнали за злоупотреба с пари от европейските фондове, научи "Сега" от свой източник в Брюксел. Става дума за 50 000 лв. за популяризиране на Програмата за развитие на селските райони във Facebook и Twitter и други 50 000 лв. за публикуване на информация в интернет форуми в продължение на година. Поръчките бяха обявени през 2011 г. и бяха спечелени от фирми на бивши земеделски пиарки. Вчера стана ясно, че земеделското министерство смята да направи римейк на скандалната поръчка. Според публикувана на сайта на Агенцията за обществени поръчки публична покана ведомството ще плати за поддържане и развитие на прословутата Facebook страница и Twitter акаунт нови 50 000 лв.

От информацията, с която в. "Сега" разполага, става ясно, че сигналът за злоупотребите е получен в Брюксел на 28 август, а нареждането за разследване е дадено лично от генералния директор на ОЛАФ Джовани Кеслер. Той посети България на 27-28 септември, когато вече е бил добре запознат със скандала, и се срещна с премиера Бойко Борисов, с тогавашния главен прокурор Борис Велчев, с вътрешния министър Цветан Цветанов и с министъра на правосъдието Диана Ковачева. Отделна среща имаше и с ръководството на Дирекция "Координация на борбата с правонарушенията, засягащи финансовите интереси на Европейския съюз (АФКОС)". Тази дирекция е към МВР и е партньорът на ОЛАФ в качеството на национална контактна точка. През декември АФКОС е получила официално искане да изпрати подробна информация по случая, както и копия от документите, свързани с него.

От МВР заявиха пред "Сега", че нямат информация за започнало разследване срещу земеделския министър нито от АФКОС, нито от ОЛАФ. Оттам обаче уточниха, че в момента у нас има екип на Европейската служба за борба с измамите, който ще работи съвместно с българските си колеги, но по сигнали, които не се отнасят за земеделски програми.

Скандалът с парите за страниците в социалните мрежи тръгна от блога "Отворен парламент" в началото на август миналата година и последвало разследване на в. "Сега" от 22 август.

Разследването на "Сега" установи, че договорът за Facebook страница и Twitter акаунт миналата година е сключен без обявяване на открита процедура, с изпращане на покани до три новоосновани фирми - "Дилкон", "Мойри ко" и "Кей Ем ком". И трите фирми се оказаха регистрирани на една и съща дата, с еднакво съдържание на учредителния им договор. Офертите на поканените избраници също се оказаха близки - 49 000 лв. за "Мойри ко", 48 500 лв. - "Дилкон" и 47 500 лв. на спечелилата "Кей Ем Ком". Наред със съмненията за фиктивно състезание се развихри и скандал около последвалото внезапно забогатяване на фирмата - изпълнител по договора. Броени месеци след основаването й фирма "Кей ем ком" успя да си закупи два офиса в София на стойност над 500 000 лв., като продавач по едната сделка се оказа най-големият производител на птиче месо у нас "Градус-1". Заедно с покупките на имоти "Кей Ем Ком" успя да придобие 26% от капитала на предприятие за преработка на горски плодове "Био ем ди" за 390 000 лв. и стана съсобственик и арендатор на стотици декари земя. След изнасянето на фактите от в. "Сега" НАП започна проверка на доходите на фирма "Кей Ем Ком" и нейните собственички - 25-годишната Кристина Спасова и 24-годишната Лора Димитрова, работили до самото основаване на фирмата като пиарки на Агенцията по храните, която е към земеделското министерство. Прокуратурата също започна разследване на двете дами. Засега не са известни резултатите.

Според новата поръчка на земеделското министерство 50 000 лв. ще бъдат дадени, за да бъдат доразработени страницата и профилът му в социалните мрежи, да бъдат поддържани и да се увеличат потребителите на Facebook страницата на минимум 7500 души и др. В момента броят на "харесващите" страницата на програмата е 2144. Офертите ще се класират на база цена - 50% тежест, и обещания - за бъдещи инициативи, за увеличение на потребителите, за срок на реакция при поддръжка на страницата. Крайният срок за внасяне на ценовите и технически предложения е 17 часа на 18 февруари 2013 г.