Вицепрезидентът: Петър Стоянов бе достоен да е номиниран от държавен глава!

Най-доброто от печата

04-12-2012, 06:30

Автор:

Bulgariautre

Всичко от Автора

Нечовешкото наказание не е нито превенция, нито лек, твърди Попова

- Г-жо Попова, защо точно сега неочаквано повдигнахте въпроса за отмяна на доживотния затвор без замяна. Има ли конкретен повод?

- Това е моя и на екипа ми от Министерството на правосъдието последователна политика. Отразихме я в правителствената концепция за наказателна политика. Нещо повече - имахме куража в изработения проект на общата част на Наказателния кодекс да предложим отпадане на това несъвместимо с цивилизования свят наказание. Проектът беше публично оповестен и дискутиран в медиите. Системата на наказанията, както и тяхното осъразмеряване, което технически се прави след изработването на цялостен проект на НК, е въпрос на политическо решение. Работата на екипа ми днес по въпросите на помилването ни върна отново към осъдения, към жертвите, към репресиите и хуманността, и към вечните въпроси за живота и човека.

Еднозначен отговор на тези въпроси няма Затова политиците имат своята отговорност да защитят по-високата ценност.

- Реакциите на близки на убити хора са доста негативни срещу отмяната. Готово ли е обществото за по-леко възмездие и какво всъщност трябва да бъде то?

- Разбирам ги. Моето лично решение също е трудно. Човешкото общество като цяло не приема трудни решения. Колко по-лесно е да убиеш, да отнемеш, да нараниш, отколкото да спасиш, да дадеш, да излекуваш. В трудните спорове обществото пораства, по-лесно откроява важното и изработва механизми за решаване на конфликти.
Нечовешкото наказание не е нито превенция, нито лек.

- Вие самата досега сте помилвала само един човек, защо е тази свръхпредпазливост?

- По своето естество помилването не е предназначено да бъде прилагано често. И ако назад в годините всички ние знаехме каква е философията на политиците, които имаха право да го упражняват, за предпазливост нямаше да говорим. Днес имаме правила, водим дебати, ще очертаем контурите на приемливата, основана на знания и правна култура, политика, за която можем да носим отговорност. В основата стои разбирането, че за опрощаването на наказанието са необходими усилия и от страна на осъдения, и от страна на държавата. Помилването е политика, от която човекът да има осъзната полза, а не индулгенция, за която политиците да търсят оправдание, а помилваният скоро да намери обратния път към затвора. Днес помилваният може да е един. Утре да са пет, десет или двайсет.

- Поискахте и по-висока летва за избора на главен прокурор. Обяснете какво имате предвид?

- Моят отговор е известен отдавна и е ясен - процедурата е само част от избора и е недостатъчна за отговорно излъчване на лидерство.

Нужни са ни личности с ясен принос за развитието на системата, в която са работили, и които заслужават доверие. Нужни са ни и доказателства, че отговорните за този избор могат да разпознаят такава личност и публично да я защитят. Нужна е висока летва за всички участници в състезанието.

- Как оценявате тримата кандидати и виждате ли зад тях политически игри, прокарвани чрез ВСС?

- Не може да очаквате от мен персонални оценки. Още повече че дебатът за структурните предимства или дефицити на ВСС не е приключен. А беше поставен от моя екип в Министерството на правосъдието през 2010 година в Стратегията за съдебна реформа и Закона за съдебната власт.

- Като юрист според вас правилно ли постъпи президентът с бламирането на клетвата на Венета Марковска? Не създава ли прецедент, който може да се повтори при всяко негово неодобрение на следващ кандидат за важен пост?

- Не подценявам въпроса ви. Той за мен не е само в полето на юридическото ми становище. Президентът защити конституцията в нейните ценностни измерения за морал и достойнство в името на обществения интерес. Ние защитаваме принципи, не спорим с личности и не одобряваме за постове.

- Всъщност консултира ли се г-н Плевнелиев с вас по заплетени правни казуси, вие знаехте ли, че ще напусне клетвата?

- Президентът работи с екип от юристи в администрацията на институцията и с Правен съвет от външни експерти. Когато е необходимо, изразявам становището си
По конституция решенията си президентът взема сам. Няколко пъти по подходящ начин, без да накърнява разделението на властите, държавният глава изрази своята загриженост по повод избора на съдии в Конституционния съд и по отношение на целия контекст, в който те се провеждат. Защо действията му трябваше да предизвикат толкова голяма изненада?

- Добра кандидатура ли беше Петър Стоянов за член на КС и как преценявате новите попълнения в съда?

- Президентът Стоянов е кандидатура, достойна за номинация от държавен глава. Достолепието на институция като Конституционния съд, особено в контекста на историята на Европейския югоизток, има нужда от мъдрост и от перспектива. Не мислите ли, че за високите постове хората трябва да бъдат мярка?

- Измъкна ли се парламентът с достойнство от скандала с Марковска и какъв е полезният ход на мнозинството сега, след скандалите в СДС и обещанието на премиера да подкрепи техен кандидат?

- Ключовите думи, с които ми се иска да отговоря на вашия въпрос, са човешко достойнство и партийна етика в добре обмислени процедури. Дано изходът сега да не е просто "бърз".

- Настоявате за единна европейска политика срещу корупцията. В какво да се изразява тази политика?

- Въпросът за единната европейска наказателна политика е един от акцентите на дебатите за европейско правосъдие. Това е областта, в която националните правни системи са най-консервативни и автономни. Опитът ни от хармонизирането на законодателството и международното сътрудничество се оказа явно недостатъчен в област като корупцията. Имаме нужда от единна европейска политика.

Днешните катаклизми в икономиката и финансите, които нямат аналог, са последица от компромиси с правото и морала. Нужни са общи правила, структурни и контролни механизми. В областта на правосъдието ЕС изготвя пакет от антикорупционни мерки. Искам и у нас да работим в тази насока, а не да губим енергия в излишни спорове за процедури, които някой трябва да приложи.

- ГЕРБ върна давността в закона за конфискацията на 10 години, премахна анонимните сигнали. Опозицията обаче даде още 3 члена от закона за конфискацията на КС. Кое пречи на закона да проработи, както очаква от нас Брюксел?

- Законодателството работи успешно, когато има съгласие и убеденост от неговата полза в обществен интерес.

- В петък във Виена ви избраха за председател на борда на директорите на Международната антикорупционна академия. Какво означава този избор за България?

- От оценката и доверието към една личност печели цялото общество,