Българите са сред най-изплашените потребители

Най-доброто от печата

02-11-2012, 06:32

Автор:

Bulgariautre

Всичко от Автора

Тежката ситуация в световната икономика внася корективи в поведението на потребителите.

Българите са сред най-изплашените европейски потребители. Индексът на потребителско доверие в страната ни е на нива от 64 пункта, което е по-добър резултат, отколкото в Румъния /60 пункта/ и Гърция /46 пункта/, сочи изследване на Нилсън.

Потребителите по цял свят все още не са забелязали усилията на правителствата и централните банки за борба с кризата. Глобалният индекс за потребителско доверие е нараснал през третото тримесечие само с един пункт до 92, показват данните на Нилсън. Следователно доверието на потребителите е по-ниско от средното равнище /100 пункта/, което означава, че те се склонни да пестят, а не да харчат, защото се боят от нова вълна на кризата. Забелязва се, че все повече хора са склонни да пестят от разходи за храна, дома и развлечения.

В допитването са участвали над 29 хиляди потребители от 58 страни. Анкетата е проведена от 10 август до 7 септември.

Индийците запазват първото си място по оптимизъм. В субконтинента индексът на потребителско доверие остава достатъчно висок – 119 пункта. В първата тройка също така влизат Индонезия /119 пункта/ и Филипините /118 пункта/.

Останалите оптимисти живеят в Латинска Америка и Азия, включително всички страни от групата БРИК, без Русия. Бразилия и Китай разделят седмо и осмо място в класацията.

От европейците само швейцарците са успели да се промъкнат на този "празник" на потребителския живот, заемайки почетното десето място.

Затова пък в последната десетка са се наредили най-изплашените потребители, включително България. Почти всички до една са европейски страни с измъчени от бюджетните икономии и дългове. Единственото изключение прави Южна Корея, където индексът на доверие се е сринал с цели 10 пункта наведнъж.

Американските потребители продължават да бъдат предпазливи на фона на нестабилното възстановяване на щатската икономика, сравнително високото ниво на безработица и недостатъчното увеличение на заплатата. Оптимизмът на американците е нараснал само с 3 пункта, достигайки 90. С този резултат те изпреварват руснаците, чието потребителско настроение е равно на 87 пункта. Веднага след Русия е другата голяма европейска икономика – Германия. Там оптимизмът е на нива от 86 пункта /спад от 2 пункта/.

Въпреки неувереността на потребителите, показателят е регистрирал ръст на 30 от 58 пазара през третото тримесечие /през второто – на 23 пазара/.

Тежката ситуация в световната икономика внася корективи в поведението на потребителите. Седем от десет запитани /69%/ са променили начина на харчене, за да направят икономии от разходите по дома.

Половината от участниците в анкетата /52%/ заявяват, че харчат по-малко за дрехи и развлечения извън дома /48%/.

Хората също така пестят от газ и ток /47%/, купуват по-евтини храни /39%/ и свиват разходите за комуникации /33%/.