Червенокоса бунтарка играе главна роля в нова анимация на Pixar

Архив Бургас

28-06-2012, 16:35

Автор:

БургасУтре

Всичко от Автора

"Храбро сърце" е тринадесетият филм на Pixar.

За първи път от 17 години главният герой във филм на Pixar e жена.  "Храбро сърце" е тринадесетият филм на Pixar. В него се разказва за принцеса с огненочервени коси, която се казва Мерида и не желае да се омъжва.

Вместо кротък брачен живот, тя предпочита да язди коня си, да пие вода от чистите водопади и да стреля с лъка си, почти като една средновековна Катнис Евърдийн, пише webcafe.bg

Анимационният гигант редовно включва женски образи във филмите си, сред които са очарователната Бу от "Чудовища ООД", шантавата Дори от "Търсенето на Немо", енергичната готвачка Колет от "Рататуй", умният робот Eва в "Уоли" и принцеса Ата в "Животът на буболечките". Ала до този момент Pixar никога не са избирали женски образ за главен герой, точно както и не са оставяли жена да режисира някой от филмите им досега. 

Мерида е силна, способна и смела - ала тъжното в случая е, че тя е принцеса: най-традиционната роля за женските персонажи в детските приказки. Тя е непослушна мъжкарана, ала нейните проблеми все пак са ограничени до типичните за една принцеса, най-големият от които, както винаги, си остава бракът.

Героинята, макар и бунтарка, не излиза твърде от статуквото

Сюжетът се развива в средновековна Шотландия, където Мерида тъкмо е навършила пълнолетие и майка й, кралица Елинор, се готви да я омъжи за един от тримата кандидати от други кланове. Това е традиция, чиято цел е да запази мира между клановете в история, обагрена от битки, следователно дълг за Мерида.

Елинор не смята брака за края на света; тя обича своя простоват съпруг Фъргъс. Ала за Мерида женитбата означава само едно - край на свободата. Изпълнена с негодувание, тя отива при вещицата, за да я помоли за заклинание, което да промени решението на майка й, ала не се спира, за да прочете дребния шрифт в споразумението с магьосницата. 

Най-добрите моменти от "Храбро сърце" са сцените, в които участва преобразената в гигантска мечка кралица Елинор. Ала въпреки повърхностните заучени фрази за съдбата ("Съдбата ни е в нас самите. Просто трябва да сме достатъчно храбри, за да я забележим"), нейната физическа метаморфоза представя основната трансформация. Като изключим факта, че Мерида решава, че майка й не е чак толкова зла, тя не изживява никакво развитие. Тя просто удължава времето си като мъжкарана, което е само още един архетип, който я стереотипизира като определен вид момиче.

Това не би било толкова разочароващо, ако "Храбро сърце" беше само един от многото филми на Pixar, в които главният герой е от женски пол. Именно липсата на други такива продукции насочва вниманието изцяло към историята за Мерида. Не че е нещо лошо главната героиня да бъде принцеса, просто това е толкова шаблонно и идва не от друг, а от Pixar, които обикновено блестят с нестандартното си мислене и идеи. 

В историята на анимациите има доста дами, постигнали повече от Мерида

Любопитно е дали Pixar са избрали концепцията за принцесата в "Храбро сърце" с намигване към потъващите все по-надолу Disney и остарелия им стил, атакувайки го така целеустремено със идеята за съвършено различна принцеса, пред която другите просто бледнеят. Ако това е била идеята, студиото определено се е провалило.

Мерида може и да има червена коса и да стреля като Ястребовото око от "Отмъстителите", ала Мулан успява да постигне много повече от нея. Сюзън от "Чудовища срещу извънземни" израства в по-голяма степен (буквално и преносно), макар че "няколко допълнителни пиксела в талията" не биха й навредили, коментират феминистките. Тиана от "Принцесата и жабокът" - първата афроамериканска героиня за Disney, си има професия и амбиции. В този ред на мисли би било по-удачно, ако първата женска главна роля за Pixar принадлежеше на дъщерята на Реми от втората част на "Рататуй".

Момичетата от всички възрасти имат нужда да виждат повече жени-главни герои - независимо от това дали могат да стрелят с лък и стрела като Катнис от "Игрите на глада" или пък са способни да обичат съвършено несъвършените си тела като Лена Дънам в "Момичета". Културната равнопоставеност е съществена част от цялостната равнопоставеност между половете.