Край на сладоледената криза, наливат милиони в нови фабрики

Архив Бургас

24-06-2012, 13:11

Автор:

БургасУтре

Всичко от Автора

Сладолед в семейна опаковка с аромат на мастика е най-новото предложение за прохлада в летните жеги.

След дълъг период на спадащи продажби в условията на криза тази година производителите очакват по-добри резултати, а някои от тях дори се насочват към нови инвестиции,

показва проучване на "Капитал Daily". Нови вложения вече са направили "Изида" - Добрич, такива планират и от "Карил и Таня" - Ямбол (ако получат одобрение за финансиране от европейски фондове), а "Дени" - Велико Търново, ще се разширява със строеж на изцяло нова фабрика.  

От началото на годината "Изида" е инвестирала 650 хил. лв., с което е увеличила обема на производството си с около 15%, казаха от компанията. Парите са вложени основно в машини за нови продукти и фризери за търговската мрежа. От "Карил и Таня" обясниха, че евентуалното разширение и модернизация на производството може да стане след края на сезона, за да не се прекъсва работата сега.

"Към момента сме в процес на разглеждане. По-вероятно е новата инвестиция да бъде в модернизация, но до няколко дни очакваме информация за финансиране от ЕС", каза търговският директор на компанията Ивайло Аладжов. На 28 май общо събрание на акционерите на "Карил и Таня" е одобрило увеличение на капитала на дружеството от 735 хил. лв. на 1.24 млн. лв. чрез апортни вноски от съдружниците – става въпрос за заеми и вземания, които ще бъдат оформени по този начин. Решението, което предстои да се впише в Търговския регистър, е по изискване на кредитора Уникредит Булбанк, в която е заложено предприятието. Към май тази година дължимата сума е 500 хил. лв. 

Великотърновската компания "Дени" ще разшири значително производството си със строежа на нова фабрика в близкия гр. Дебелец, съобщиха местни медии. По техни данни инвестицията ще е за над 2 млн. евро, а проектът ще приключи до две години. Очаква се предприятието да разкрие 100 нови работни места, а капацитетът на "Дени" да нарасни до четири пъти. До редакционното приключване на броя от "Капитал Daily" не успяхме да се свържем със собственика на компанията Цветан Цветанов. Той е бивш депутат от РЗС, но още докато беше в парламента, напусна партията и през март 2010 г. се отказа от депутатското си място. 

От "Дени", подобно на други производители, рекламират продукцията си със съдържанието на сметана и естествени продукти и липсата на оцветители и изкуствени аромати. Негативното отношение на потребителите към растителните мазнини се е пренесло само донякъде на пазара на сладолед и там все още цената продължава да бъде водеща, коментираха от бранша. Въпреки кризата от "Изида" и "Карил" отчитат подобрение на продажбите и се надяват тази година да е по-добра от миналата, когато обемът на пазара намаля с около 10%.

Макар че масово хората продължават да се насочват най-вече към продукти с по-ниска цена, сладоледеният пазар се движи преди всичко от индивидуалните вкусове, казва Ивайло Аладжов от "Карил и Таня". "Всеки дъждовен период оказва негативно влияние, но сега през юни продажбите ни са много добри, по-високи от миналата година", твърди той. На друго мнение са от "Изида". 

"С всяка изминала година потребителите са все по-добре ориентирани и избират качествени продукти, без цената да бъде най-важният фактор", коментира Младен Матеев, маркетинг директор на компанията. От добричката фабрика обясниха, че продължават да залагат на различни вкусове и този сезон имат два нови продукта – сандвич и сладолед в семейна опаковка с аромат на мастика.

Като цяло обаче за миналата година продадените сладоледи тип сандвич намаляват, сочи статистика на "Нилсен България". Обемът им е 2.8% от всички продажби и 3.9% от стойността на целия пазар.
По данни на "Нилсен" през 2011 г. общият обем на сладоледения пазар в България се е свил с около 20%, а стойността му като пари – с над 10% в сравнение с 2010 г. От май до август продаденият пакетиран сладолед е бил за около 63 млн. лв., по данни на сп. "Регал". Малко над половината от целия обем на продажбите е на сладолед в индивидуални опаковки, а 46.6% се падат на семейните. Едва 0.8% са сладкиши като сладоледени торти.

По данните, цитирани от "Регал", от 2009 до 2011 г. цените на сладоледа постепенно се увеличават – от 9 лв. на килограм през 2009 г. до 10.05 лв. през 2011 г.