Магистрала Хемус ще струва 1.3 млрд. евро

Туризъм

04-06-2011, 04:45

Автор:

varnautre

Всичко от Автора

През октомври ще стане ясно точно колко ще струва довършването на магистрала "Хемус".

Тогава ще бъдат готови изследванията на окончателното трасе, както и сметките по проекта. По предварителна информация магистралата ще глътне 1.28 милиарда евро.

Цифрата, която досега не е оповестявана, съобщи евродепутатът Андрей Ковачев от ЕНП. Заедно с колегите си Мария Неделчева от ЕНП и Ивайло Калфин от С§Д той участва в граждански форум във Варна на тема "Икономическото възстановяване в ЕС, регионалните и черноморските му измерения".

През юни предстои предложението магистрала "Хемус" да бъде включена в Трансевропейската мрежа да бъде внесено за гласуване в Европейския съвет и Европейския парламент. Така финансирането за строителството й ще бъде включено в бюджета на ЕС за следващата бюджетна рамка 2014-2020 г., обясни д-р Ковачев.

Дотогава България трябва да е напълно готова с трасето, с проекта, с отчуждаванията и през 2014 г., когато бъдат отпуснати парите, веднага да започне строителството, предупреди Ивайло Калфин. "Нашите правителства досега, включително и това, в което аз бях външен министър, правят една и съща грешка - работят само по неща, които могат да се довършат ей сега, до изборите. Липсва ни дългосрочно планиране", каза той.

Ивайло Калфин, който е член на бюджетната комисия в ЕП, предупреди и за готвените приоритети в европейската хазна след 2013 г. На първо място предимство ще се дава на проекти с обща европейска стойност. Все по-малко ще се дават пари за локални проблеми като пречиствателни станции, например. "Това не е добре за нас, защото ние имаме нужда от малки проекти. Затова целта ни е да запазим и сегашния модел на финансиране поне за още 10 г., за да наваксаме", каза евродепутатът. Инфраструктурата, енергетиката, екологията и иновациите ще са с предимство при финансирането в следващата бюджетна рамка.  Сред транспортните обекти, за които България ще получи пари, е и магистралата между Варна и Бургас, която е част от АМ "Тракия". До намирането на консенсус за изграждане на магистрален ринг около Черно море ще бъде финансирано и строителството на високоскоростен път от Варна до Дуранкулак.

Приоритет на Европа поне през следващите 10 г. ще бъдат Възобновяемите енергийни източници. Германия, например, си е поставила за цел до 2020 г. 40% от енергията в страната да бъде произвеждана от ВЕИ - вятър, слънце, енергия на морската вода и геотермални източници. "Динамиката на развитие на ВЕИ в България е добра и ние трябва да я запазим. Не са верни твърденията на ДКЕВР, че зелена енергия вдига сметките за ток. Единствената причина за скъпия ток е ниската енергийна ефективност в България", категоричен беше Калфин.

Всички проекти, които ще бъдат разглеждани за финансиране след 2013 г. ще бъдат подлагани на много сериозна оценка за техния екологичен ефект.

Основен приоритет на ЕС ще бъдат и проектите, свързани с иновации. "Във всички водещи страни в ЕС сега орязват държавните бюджети заради кризата, но увеличават парите за наука и за висше образование - за насърчаване на иновациите, предприемчивостта на студентите, за връзката на образованието с бизнеса, обясни още депутатът.